Saturday, April 4, 2009

Semangat!!!

“Awalnya ma bangun.. Dah siap masak pun? Wanginya..”
Lantas kepala ini dijengukkan ke dalam kuali. Ma hanya menggeleng melihat telatah saya.
“Mandi cepat. Subuh dah tak lama. Tapi sempat lagi kalau nak sembahyang hajat dulu.”
Lantas mata ini dihalakan ke arah jam di atas meja belajar.
“Ni ma dah panaskan air. Sejuk air tu nak mandi. Hujan kan semalam.”
“Yeke ma? Tak sedar langsung. Tidur mati.. heee.”
“Yela. Otak dah kerja kuat sangat. Dah, cepat sebelum masuk waktu Subuh.” Ma mula menggesa.
Saya melangkah penuh kesejukan. Baru perasan akan kedinginan yang lebih daripada kebiasaan. Perlahan-lahan menyentuh air yang telah tersedia. Suam… Sangat selesa pada waktu yang sejuknya berjaya menyebabkan bulu roma saya berdiri dengan jayanya.
“Ma.. Adik tak nak makan telur masak separuh ni boleh? Nak makan nasi goreng ni je. Boleh?”
“Makan la sikit. Makan sampai boleh je. Bagi tenaga. Nanti semangat jawab soalan tu.”
“Ala. Nasi goreng ni pun dah terlebih semangat. Ma kan cakap nasi tu semangat.”
Saya mempamerkan gigi tanda memujuk ma. Bukan apa, saya agak kurang selesa dengan rasa telur masak separuh. Agak pelik bagi saya.
“Kena makan jugak sikit. Ma dah rebus ni. Tak kesian kat ma ke?”
Mendengar kata-kata ma, saya tidak menunggu lama, terus menghirup telur yang telah dicampu kicap itu. Licin! Hati ma takkan sekali-kali saya guris…..

*******************

Kenangan ini lah yang menyebabkan saya tidak mampu menjamah apa-apa makanan setiap pagi peperiksaan SPM. Mana mungkin saya mampu merasa kasih sayang penguat semangat daripada masakan ma sedangkan saya berada jauh dia SESTER(SM Sains K.Trganu). Sekotak kecik susu Fernleaf beserta suara ma di telefon. Hanya itu yang mampu melalui kerongkong saya. Saya tak mampu melangkah ke Dewan Makan sebagaimana kawan-kawan yang lain.

Dan kenangan itu menjamah lagi...
Di awal pagi ini...
Pagi hari pertama untuk Final Exam bagi semester ini...
Moga Allah berikan kekuatan buat saya dan para sahabat...
Yakin...Allah itu segala-galanyanya...
For SANAH,WA,CHA...n all 4th batch KAHS students...


CHAIYOKKK!!!Jom kita buktikan kehebatan kita!(mcm kata-kata Dr.Nik:"Awak takkan tahu diri awak hebat sehinggalah kami bagi EXAM sebagai bukti.." heeee)

No comments: