Monday, December 28, 2009

Saya jatuh cinta~

Ya Latif,
Berikan aku hati yang lain,
Yakni hati yang lebih yakin,
Hati yang lunak..
Agar mampu mencintaiMU...

Aku dambakan kebaikan,
Yang melahirkan kebaikan..
Aku pohon ketenangan,
Yang memberikan ketenangan..

Pinggirkan segala sengketa,
Hampirkan semua CINTA..
Tanpa dendam..
Tanpa prasangka..

Jika benar yang kau ajukan
Permintaan di Raudhah itu...
Hanya ALLAH...


Sungguh!!! Saya telah jatuh cinta. Puisi di atas adalah buktinya... Puisi yang membuatkan cinta saya tumpah dengan tak semena-mena. Lewat pertama kali saya membacanya, cinta itu terus menerus hadir.. Sungguh saya kagum kepada penulis puisi ini. Namun tidak setanding kecintaan sy yang terus subur ini... Kekalkan rasa cinta pada-Mu ini, Ya Rabbi...

~Puisi di atas adalah hasil luahan hati Ust. Pahrol Mohamad Juoi =) Hasil coretannya dalam majalah ANIS edisi Ogos 2009.

Wednesday, December 23, 2009

Memang macam tu ke???


Betul ke muka saya selalu nampak macam orang nak nanges?? (terpinga-pinga)

*****

From : [Saya lupa nama samaran dia]
To : Pembahas ke-2 SESTER
Wish : Jangan la buat muka macam nak nanges macam tu. Dah habis dah tisu saya nak bagi...

Ni ucapan yang saya terima dalam buletin Hari Kecemerlangan SBP (HK SBP) peringkat kebangsaan di SM Sains Muar (SAMURA). Seingat saya, hari sebelum saya terima ucapan tu, SESTER bertemu SAMURA dalam debat BM dan kami tewas. Tapi, saya tak ada lah nangis. Biasalah, adat pertandingan. Siapalah pemenang tanpa mereka yang tewas... Heeee.. [ayat pujuk diri]. Dah berlalu 6 tahun lamanya. Sampai sekarang, kalau teringat semua ni, saya akan ke depan cermin?? Untuk? Telek muka saya.. Yang setepatnya, raut wajah saya. BETUL KE????
Ingat je kenangan Bahas BM, tak ada insan lain yang saya rindui melainkan Cg Fauzi. Cikgu yang amat saya hormati, kagumi dan senangi. Cikgu yang mengajar saya betapa pentingnya untuk kita ketengahkan fakta kalau nak dapat markah yang tinggi dalam BM Penulisan. Dua tahun berturut-turut ilmu Bahasa Melayu untuk SPM dicurahkan untuk kami. Nak dijadikan penyebab saya sentiasa banyak meluangkan masa dengannya, dia adalah Penasihat Persatuan Munsyi (Persatuan BM) dan sudah semestinya menjadi persatuan pilihan saya. Cg Fauzi tak pernah tinggikan suara sepanjang tempoh latihan. Tersangat bermotivasi saat saya melihat raut wajahnya. Saat keputusan diumumkan, dan kami tewas, tak pernah ada suram di wajahnya. Kekuatan itulah yang dibekalkan untuk kami mengharungi medan perang yang bertubi-tubi menanti.

"Tak apa, kita teruskan untuk petang ni pulak. Kena semangat!"

Semangatnya membuatkan saya takkan dapat untuk mengeluh keletihan.
Namun, satu ketika, saya takkan mampu menahan air mata ini daripada terus mengalir laju. Saat kami tewas tika Pertandingan Forum Remaja peringkat negeri Terengganu 2004, dengan alasan yang diberikan pengadil, kami lari daripada tajuk yang diberikan. Padahal persediaan sudah dibuat berbulan sebelumnya. Semuanya hasil idea yang lahir dari Cg Fauzi, guru yang sangat hebat untuk diletakkan kesalahan. Namun, kami memang tak pandai nak membantah keputusan hakim [sepertimana yang dilakukan oleh sebuah sekolah lain yang tak puas hati dengan keputusan]. Lagipun, dari awal pertandingan lagi semua sudah sedia maklum 'KEPUTUSAN HAKIM ADALAH MUKTAMAD'... Jadi, terimalah dengan redha. Heeee

Kekalahan kami bukanalah satu-satunya penyebab air nata saya tak mampu dikawal. Andai hanya itu yang saya harus terima, sudah semestinya saya mampu bertahan seperti sebelum-sebelumnya. Bagai dicincang hati ini pabila mendengar ucapan dari Cg Fauzi..

"Cikgu mintak maaf. Cikgu yang buatkan kita kalah."

Nada suara cikgu benar-benar menzahirkan yang dirinya begitu sebak. Masa tu, cikgu sedang memandu, dan saya di tempat duduk belakang, di tepi tingkap. Saya hanya mampu mengesat air mata tanpa sepatah kata pun. Hanya kawan seperjuangan lain yang menidakkan kata-kata Cg Fauzi...

Oh guru... [dah tak mampu berkata apa-apa. Terbayang segala kenangan bersama insan yang banyak memberi saya dorongan, perangsang dan nasihat buat diri ini..T_T]

TERIMA KASIH, CIKGU.. T_T

~Tiba-tiba teringat cita-cita pertama yang muncul dalam benak saya waktu kecil dulu...
'Nak jadi ustazah.' huuuuu

Wednesday, December 16, 2009

Ayuh!!!


Mampu atau tidak fikirmu, bertahanlah...
Jangan dibuai gundah itu...
Kerna ia takkan hadir tanpa menemui kegagahan di HATIMU...
Kelak ia akan akur...
Berlalu menjalar pulang ke tempat asal...
Namun jangan sekali hilang nilai Melayumu ..
Hargailah ia..
Secebis pengalaman yg dicicir...
Jangan dibiar ditiup angin semilir...


~Tiba-tiba teringatkan kenangan Khemah Remaja Pelbagai Kaum anjuran DBP & UKM di Bangi lewat usia saya 16 tahun.. Jungle tracking sambil menyiapkan tugasan kumpulan menghasilkan sebuah puisi. [Ohh... Sudah 6 tahun berlalu]

Namun ini bukanlah puisi tersebut. Yang saya ingat, satu perkataan je... TUGU... Tu je. Permulaan puisi itu. Disebabkan panel penilai tidak sama sekali mengembalikannya, maka mana mungkin memori saya yang sangat lemah ini mampu mengingati apa yang saya tulis. Huuuuu.. Alhamdulillah, tanpa saya sangka [benar-benar tidak menyangka] Peserta Wanita Terbaik dimiliki. Sungguh pelik bukan? Sehingga kini saya masih terasa bagai bermimpi... Tapi, selalu je saya dengar perkataan ni... REZEKI=) Maka, tiada ungkapan lain... Bersyukurlah..

Tapi, [banyak betul tapi..huuu] apa yang menyebabkan hati ini sedikit terkilan... Saya tak mengembangkan ilmu yang sangat saya minati ini. InsyaAllah, andai dikurniakan kesempatan, ingin sekali saya menyertai bengkel-bengkel penulisan. Ya, menulis... Salah satu cara berdakwah bukan? DAKWAH.. Ada yang 'gerun' mendengar perkataan ini. Sama sekali tidak saya menyalahkan mereka... Jadi, inilah masa untuk kita sama-sama mengurangkan 'kegerunan' itu. Berhikmahlah^_^ AYUH!!!

Thursday, December 10, 2009

Hadiah yang bermakna :)


"Kak Kini...Ni Iz bagi hadiaah kat Kak Kini."

Lantas kotak itu bertukar tangan. Kotak kecil. Pabila dibuka, di dalamnya ada anak patung kecil. Daripada pengamatan saya, ini pasti daripada kedai yang menjual 'jajan' yang mengandungi hadiah di dalamnya.

"Patutlah mintak duit dari Mak hari tu. Dia nak beli hadiah kat Kak Kini dia rupanya."

Maksu mencelah. Muiz hanya tersengih menampakkan giginya yang tersusun rapi. Saya hanya mampu memandangnya.

"Terima kasih.."

Hanya itu mampu saya luahkan. Saya tersenyum. Gembira. Sebak kerana terharu yang lebih tepat. Hadiah yang diberi sehari sebelum menjelangnya 5 Disember 2009. Tidak saya sangka pertanyaannya seawal saya pulang bercuti mempunyai misi yang tersendiri.

Petang 5 Disember, saya berjalan ke rumahnya. Sungguh.. Saya sangat tidak berkesempatan untuk kerap berlama-lama di rumah Maksu pada cuti kali ini. Sibuk dengan persediaan 'Reunion SMKDI' sejak sebelum menjelang raya (sejak bermula cuti sebetulnya), hinggalah ke hari menjelangnya program itu (29 November). 4 Disember pula, saya ke Terengganu menghadiri Majlis Hari Bahagia rakan seperjuangan di SESTER dahulu. Alhamdulillah, sebuah lagi masjid dibina untuk kehidupan yang lebih diberkatiNya. Ain & Asroll =) Dapat juga saya berjumpa teman-teman lama yang sudah membawa haluan masing-masing. Ohh, kembali kepada cerita di rumah Maksu. Saya pun berjalanlah dengan sedikit terkilan menuju ke rumah Maksu (sebab pagi esoknya dah nak balik UIA, jadi inilah kali terakhir saya dapat berkunjung ke rumah Maksu pada cuti kali ini). Melihat Muiz sedang seronok bermain badminton dengan kawannya, saya lantas memilih untuk duduk di muka pintu. Alam kanak-kanak. Alam keriangan. Terleka sebentar saya dalam kenangan zaman yang telah lama ditinggalkan. Sambil berborak dengan Maksu, saya mula mengalih perhatian kepada peti televisyen. Hanya mata yang melekat di situ. Sedar tak sedar, jam mula bergerak ke angka 7. Sejenak saya berpaling, Muiz sudah di sisi saya dengan segelas minuman di tangannya.


Muiz yang sentiasa ceria

"Iz buat air kat Kak Kini. Air Horlicks. Minumlah.. Sedap ni.."

"Special nya.. Untuk Hari Jadi Kak Kini ke, Iz?" Maksu bertanya sambil tersenyum.

"Hooo.." (Maksudnye 'Iya'). Jawabnya sambil berlalu ke bilik mengambil tuala untuk mandi.

Saya terdiam. Satu lagi hadiah yang paling bermakna buat saya menjelang usia 22 tahun ini. Hadiah yang mengalir kasih sayangnya tanpa perlu diluahkan. Memberi erti yang sangat mendalam. Muiz baru melewati usia 7 tahun. Kehilangan ayah seawal umur 4 tahun menjadikan dirinya sangat matang. InsyaAllah, saya akan bercerita tentangnya di kesempatan yang akan datang.

Untuk semua insan-insan yang mengingati Tarikh Saya Mengenal Dunia (tidak kira yang wish awal @ lewat), Terima Kasih, serimbun pohonan hijau di rimba saya tujukan khas buat anda semua. DOA tulus yang kalian berikan tak mampu saya balas. HADIAH itu terlalu berharga buat saya. Cukuplah ingatan itu buat saya. Terlalu cukup... Sebak atas setiap bait kata-kata yang saya terima. KELUARGA TERSAYANG : Ma, Akak, Abang Min, Abang Mat, Emy (anak buah), Shikin (anak buah), Muiz, Maksu, Abg Chik (sepupu), Abg Ngah (sepupu), Kakak (anak buah)... SAHABAT: Sanah, Wawa, Cha, Jaja, Fariza, Ekay, Jea, Jijah, Along, Zaty, Raja, Ckin, Angah, Pkah, Onie, Izani, Pali, Nabil, Tahirah, Along, Kak Wardah, Erni, Idah, Nadiah, Mihah, Atie, Aini, Epah, Sofia, Aifaa, Jepah, Sob, Rosmaniza, Shidah, Lyla, Pjah, Mar (adik bucuk;p), Fana (adik comot;p), Ainaa, Sarah, Nuyu, Ernie, semua adik2 SESTER & UIA serta kawan-kawan ramai sangat lagi yang bagi ucapan kat facebook, ingatan kalian amatlah saya hargai..

Buat Sanah, Wawa & Cha, MAMA KINIEY sangat berbangga mempunyai anak-anak seperti kalian;p Sesi shooting yang memakan masa lebih lama daripada makan amatlah memberi seribu kenangan untuk dijadikan penghias memori kehidupan akan datang. Jauh di sudut hati ini, terselit rasa sebak mengenangkan waktu sebegini tentunya sukar untuk diulang lagi (lebih-lebih lagi tiba waktu semua dah berkeluarga...uhuuuu...tak nak kahwin;p) T_T


Kek yang sangat sedap!


Hijau kan??=)


Buat Cik Zaty, amatlah terharu diri ini atas coretan anda...T_T

Buat Ma tersayang, loket pemberianmu ini tiada tandingan kecantikannya di hati ini. Teman yang takkan sekali-kali kubiarkan berjauhan dari diri ini..Terima Kasih, ibuku. T_T

~Usiaku makin bertambah. Ajalku makin hampir menjengah. Tapi AMAL BEKALANku?? Muhasabahlah dirimu, wahai akalku, jiwaku, hatiku dan nafsuku...

Wednesday, November 11, 2009

Oat

Kenal tak bijirin oat? Ala, yang rasanya kurang menyelerakan bagi kebanyakan orang tu... Yang plastik warna merah dan biru. Ada 2 jenis. Yang kena masak dan yang segera.

"Tak sedap benda tu. Macam kunyah kertas!"

Saya lupa daripada siapa pernah saya dengar dialog itu, tapi yang pastinya serta-merta saya terbayangkan rupa bentuk oat yang sebenar-benarnya.

'Macam betul jugak apa yang dia cakap tu. Huuuu'

******

'Kak Ya kena makan banyak protein. Makan banyak ikan, ayam, daging... Nasik pun kena makan banyak. Yang paling penting Kak Ya tak boleh skali-kali minum nescafe & kopi. Adik tengah baca pasal penyakit Kak Ya ni.'

Semangat betul adik nan sorang. Nak menyumbang untuk kesihatan si kakak.

'Kak Ya susah sikit la nak makan ikan, dik. Tapi Kak Ya cuba. Nasik tu mmg macam tak boleh nak makan banyak. Nescafe Kak Ya jarang beli. Kopi memang Kak Ya tak minum. Tu memang favourite Abang Lan je.'

'Oooh. Kalau macam tu bagusla. Kak Ya boleh je makan ayam & daging kalau susah nak makan ikan. Tapi Kak Ya buanglah lemak-lemak & kulit tu. Kalau tak boleh nak makan banyak nasi, Kak Ya makan roti ke, ubi kentang, biskut, oat, nestum.. Semua tu sama dengan nasi khasiat dia.'

'Biskut, nestum, oat... Tu semua Kak Ya suka makan. Nanti Kak Ya makan ye. Dr ada cakap suruh stop dulu makan ubat sebelum scan bulan 12 ni. Kena scan kat HKL sebab kat situ ada alat scan yang terbesar kat Asia tau, dik. Adik jangan risau. Kak Ya tak de pape pun, InsyaAllah..'


Berikut merupakan sebahagian dialog (mesej) antara saya dan Kak Ya. [ayat skema..heee] Seminggu yang lepas, saat diri saya bersuka-ria di rumah Syamil (tak sedar diri nak exam), Abang E sibuk menelefon kami berdua (saya & akak) menceritakan kisah Kak Ya yang disuspect menghidap cancer pada tiroid. jadi, penyelesaiannya adalah BELAH & BUANG! Dan saya pun kelam kabut lah. Telefon kakak (anak sulung Kak Ya: dah bekerja di PERKESO, KL), telefon Abang Lan (abang ipar), mesej lagi la banyak... Bertanyakan macam-macam soalan. Sudah pastilah saya takkan tanya Kak Ya. Alasannya, takut emosi Kak Ya tak stabil. Rupa-rupanya Kak Ya yang paling tenang... KAGUM saya dibuatnya. Yelah, saya punyelah pergi mesej Abang Lan (walaupun saya sangat jarang mesej sebelum ni). Tup-tup... Kak Ya yang reply... Huuuuu... Siap dengan penjelasan panjang lebar lagi cerita apa yang doktor bagitahu dia.

Begitulah insan yang dah melahirkan 3 putera & 3 puteri yang dah besar panjang=) Kak Ya sekarang meneruskan perjuangan berbekalkan hanya satu buah pinggang. Mungkin itulah penyebab kegagahan Kak Ya. Ujian yang lebih getir sudah diharungi dengan penuh tabah, berbekalkan kasih sayang si suami yang tiada tandingan....


Haaaa... Sebut pasal oat, saya mula mengenali oat sejak umur saya... Emmm... Kalau tak silap, 6 tahun rasanya. Bagus betul kan? Kecil-kecil lagi dah terdedah dengan makanan yang cukup berkhasiat itu=) Puncanya? Arwah ayah. Beliau lah yang memperkenalkan oat untuk kami sekeluarga. Sejak disahkan menghidap lemah jantung, oat adalah makanan wajib ayah setiap pagi. Biasanya, kalau untuk ayah, ayah minum dengan susu. Tapi untuk kami yang masih muda (heee.. Saya dan akak), kami disediakan oat+milo... Nyum-nyum.. Sedap. Sudah tentulah air tangan Ma tersayang yang menambahkan kesedapannya=) Nekad saya, saya akan hidangkan pulak buat Ma semua yang Ma hidangkan buat saya dengan susah payah sejak saya kecil (Kabulkan doaku, Ya Allah)....



---> Dah 4 hari saya gagal menghubungi Ma=( Petang tadi, nama Ma terpapar di telefon saya. Rupa-rupanya telefon Ma buat hal. Tapi boleh cakap kejap je sebab terputus. Jadi, malam tadi saya bergayut dengan Ma sampai tak sedar kredit habis. Tak puas punye pasal, saya turun ke Kiosk, topup balik dan bergayut puas-puas. Telinga yang panas rasa sejuk je dengar suara Ma. Nanti nak sambung borak puas-puas masa cuti ni^_^ [pesanan penaja: jangan lupa menitip khabar ibu ayah kita... Mereka rindukan kita=)]

---> Ma cakap dia tak lalu nak makan petang tadi. Sebab? Teringat kat saya bila masuk dapur... Sedih kan? Kadang-kadang saya makan kat sini, terabai ingatan apa yang Ma makan kat rumah. Tapi Ma tak pernah berhenti memikirkan setiap perilaku anaknya.. Maafkan anakmu, ibu..=( Jadi, kena pujuk ma dengan timbulkan isu 'saya' juga. "Kalau ma tak nak makan, adik kat sini pun tak lalu nak makan." Terus ma beria nak makan lepas letak telefon nanti... Huuu..


I misss u, mum... T_T

Thursday, November 5, 2009

Cukuplah





Saat-saat yang memerlukan 'extra' kegagahan seperti sekarang, cukuplah dengan meminjam semangat daripada dua wanita cekal dalam hidup saya ini. MA dan AKAK... Walau mereka tidak membaca coretan ini, saya tak pernah sekali-kali silap.... Doa mereka sentiasa mengiringi perjuangan saya...=)

Untuk semua rakan-rakan seperjuangan (dan saya sendiri juga), cukupkan bekalan kita. Yakin itu paling utuh, ubat yang diberi untuk kita yang bergelar HAMBA... Ayuh kita teruskan kembara ilmu ini!!^_^

"Inna fatahna laka fathan mubiinaa."

~Hari pertama peperiksaan akhir semester baru berlalu~ Tinggal 6 kertas lagi. Berusaha!=)


(Terimalah...Khas buat semua pencinta ilmu^_^)

Saturday, October 24, 2009

Sesuci kasihmu

"Adik buat apa tu?"


"Tengah meeting, kak. Akak tak tido lagi?" Biasa jam 10.oo malam, akak dah lena.


"Belum. Tapi Syamil dah tidur. Adik ada duit blanje tak?"


Waaaah.. Soalan cepu mas. Heee. Saya memang sangat jarang meminta duit belanja sama ada daripada abang (Abang Min yang paling saya biasa, tapi kalau terdesak sangat dah..heee), akak, apatah lagi Ma. Kalau dihulur, siapa yang akan menolak rezeki kan? Tak baik..^_^


"Adalah lagi kak. Jimat-jimat.. Maklumlah, dah akhir sem kan=)"


Heeee.. Kena bijak mengatur kata. Kita tunggu apa jawapannye...



Tut.. Tut.. (bunyi mesej)


"Nanti akak masukkan, akak mesej adik yek."


Yeaaa!!! (Sorak saya dalam hati). Sambil tersenyum-senyum sendiri. (Janganlah orang salah anggap kalau ternampak senyuman saya).. Heeee.


"Maceh, akak. Ni adik makin sayang kat akak ni=)"


"Sama-sama. Kita kan adik-bradik. Akak memang tak sabar nak tengok kejayaan adik kesayangan akak ni."


Waaaaah... SATU MOTIVASI di ambang final exam ni.


' You have to make sure they proud of you, Kini!!'

Menjadi seorang anak bongsu, hati ini sering meronta-ronta untuk mempunyai adik. Sejak dari arwah ayah masih ada, saya sering membuat permintaan istimewa.


“Ayah, boleh tak adik nak ADIK?” Dan permintaan itu hanya disambut dengan senyumannya yang takkan pernah dapat saya lupakan hingga hari ini…(al-Fatihah buat arwah ayah.. Moga ayah tenang di alam sana..)


Berbicara tentang seorang kakak, hati saya pasti terkenangkan akak… Kakak saya. SAKIRA SALLEH… Kakak yang terlalu baik buat seorang adik. Saya masih ingat bagaimana saya menangis teresak-esak pabila sedar dari mimpi saya kehilangannya. Lalu, nombor telefonnya terus saya dail. Tak dapat saya ungkapkan rasa syukur saat mendengar suaranya.


“Adik doakan akak panjang umur ya. Jangan risau. Akak sihat..,” jawapan yang cukup melegakan saya.


Rupa-rupanya akak sembunyikan sesuatu. Sudah hampir sebulan akak menanggung kesakitan. Mujurlah saya mengambil keputusan untuk mengambil lesen di Shah Alam pada cuti penggal ketika itu (atas nasihat ma). Berada di sisi akak, barulah saya tahu yang akak sering sakit di bahagian kanan abdomen. Dari satu klinik ke satu klinik si suami membawa isteri tercinta. Namun, keadaan akak tetap sama. Jalan terakhir, akak ke SJMC untuk melakukan full medical check-up. Terbukti, hasil keputusan daripada CT scan akak, terdapat 2 biji batu yang agak besar di dalam hempedu. Atau dalam bahasa perubatannya gallstones. Atas nasihat doktor, kata sepakat dibuat. Pembedahan perlu dilakukan dalam masa yang terdekat.


17 Mei 2008… Tarikh akak akan dibedah. Ma sampai dari Kelantan. Syamil yang baru memasuki 7 bulan seolah-olah sangat memahami kesakitan yang ditanggung umi nya. Tak banyak kerenah dan keletahnya sentiasa membuat kami tergelak. Benarlah kata orang, anak merupakan kurniaanNya yang tak ternilai. Abg Mat tak putus-putus memberi kata semangat untuk akak(akak memang penakut…heeee). Disebabkan ma memang tak boleh bersendirian di hospital(ma masih tak dapat lupakan saat-saat bersama ayah di wad ICU HKL 13 tahun lalu), saya dengan sukarela menawarkan diri untuk menemani akak di SJMC. Ma menjaga Syamil di rumah. Manakala Abg Mat menjadi driver yang sentiasa menunggu untuk berkhidmat 24jam.


Pagi 17 Mei, telefon akak dihujani panggilan daripada adik-beradik yang lain. Ucapan selamat penguat hati moga semuanya berjalan lancar. Kak Ya di Perak tak henti-henti meluahkan kekesalan tak dapat bersama-sama menemani akak. Kak Ya sememangnya manja(walau dah menjadi ibu kepada 6 cahaya mata..huuuuu). Saya sempat bertemu akak sebelum dia dimasukkan ke bilik pembedahan. Ketika itu, hanya seorang yang dibenarkan menemui pesakit untuk satu masa. Saya memberi laluan untuk Abg Mat bertemu akak terkebih dahulu. Ma berada di bilik menunggu bersama cucunya. Sebaik sahaja Abg Mat keluar, saya masuk menemui akak. Wayar yang memenuhi tangannya membuatkan hati saya sebak. Ada air mata yang mengalir di pipinya.


“Adik, akak takut…” Lalu, saya kesat air matanya. Kalau diturutkan kemanjaan saya, hujan air mata akan melimpahi bilik itu. Namun, saya kuatkan hati semata-mata untuk mengalirkan semangat buat akak. Saya nekad untuk tidak sekali-kali menangis.


“InsyaAllah, tak ada apa-apa kak. Sikit je. Doktor akan buang batu tu, lepas ni OK lah. Lepas ni akak bolehlah jadi chubby, tak cekeding dah. Baru lah boleh lawan Syamil, “ pujuk saya sambil menyapu air mata di pipi akak. Walau hanya Allah yang tahu perasaan saya ketika itu, saya hadiahkan akak senyuman yang paling manis. Akak tersenyum…


“Adik keluar dulu ye. Good luck, kak. Adik tunggu akak dengan Syamil masa akak keluar nanti tau.” Dahi akak saya kucup.


Detik yang berlalu terasa amat lambat. Syamil saya layan dengan penuh rasa sebak. Saya bisikkan padanya,


"Syamil tak booleh nakal-nakal. Kita sama-sama doa Umi cepat keluar dengan selamat ye." Dan dia seakan mengerti tiap bait kata-kata saya.


Di bilik menunggu, kami bersembang dengan sebuah keluarga yang anaknya berada di wad ICU. Mengalami demam yang teruk di PLKN. Hati saya terdetik....


'Allah duga setiap hambaNya dengan dugaan yang berbeza. Namun, itu semua tak pernah menunjukkan kebencianNya melainkan hanya KASIH SAYANG daripada yang bernama PENCIPTA.'


Alhamdulillah, setelah menunggu beberapa jam, akak keluar dari bilik pembedahan. Seperti yang dijanjikan, Syamil saya rapatkan ke muka akak untuk dicium. Saya faham betapa rindunya akak pada zuriat yang dikendongnya ke mana sahaja selama 9 bulan itu. Syamil ketawa. Menzahirkan rasa yang sama pada ibunya=) Syukur padaMu, Ya Allah…


Kami berkongsi segala-galanya. Saya merupakan satu-satunya adik buat dirinya.


“Akak tak pernah rasa adik dah dewasa. Akak sentiasa rasa adik akak ni adik yang kecik-kecik dulu…”


“Kalau macam tu, sampai bila-bila lah adik tak boleh kahwin. Macam mana kalau sekarang ni ada orang yang nak pinang adik??” Saya memang gemar menyakat akak.


“Janganlah cakap macam tu. Akak dah rasa sedih ni. Macam terlalu awal untuk akak lepaskan adik.” Dapat saya lihat perubahan riak di wajahnya. Rasa bersalah pula saya.


“Heee… Gurau jela. Macam budak kecik akak ni. Malu dekat Syamil tau..” Akak tersenyum mendengar kata-kata saya.


Teristimewa buat akak….. ADIK SAYANG SANGAT AKAK!!!!



~Buat kalian yang tidak mempunyai kakak… Tak apa. Nanti dapat ‘kakak ipar’ yek.. heeee

Thursday, October 8, 2009

Tulus


"Nanti masa zaman anak-anak kita, berapa agaknya harga infant milk kan??" Bisik Cha ke telinga saya saat Dr. Nik (Assoc. Prof), Dekan kami sedang asyik membandingkan harga susu tepung yang sedaya upaya diusahakan untuk dapat menggantikan 'susu cap gantung' pada masa dahulu dan sekarang. (Ini adalah subjek Medical Nutrition Diseases 1) ;D

" Imagine that... During my time, the price was only about ten to twelve ringgit per kilo. But now, it goes up to how much? Thirty ringgit at least."

Isu ni timbul pabila topik anemia dibincangkan. Ada sesetengah kes melibatkan bayi-bayi yang baru lahir ni diberi minum sweetened condensed milk? Mengapa? Sebab tak cukup duit nak beli infant formula. Memang teruk untuk dibayangkan. Kesian kan.... Saya tak pernak terfikir pun ada kes macam ni. Tapi, realitinya ia wujud.

Teringat la serta merta pengalaman membeli-belah dengan Abang Min. Bukan shooping sakan untuk saya, tapi untuk budak kecik 2 orang tu. Haziq Danish(1 setengah tahun) dan Hazim Darwisy (lahir 5 Syawal yang lepas). Oh, terlupa. Saya baru sahaja menambah bilangan anak buah yang ke-21. Huuuu... Meriah betul kan?;)

Susu dan Pampers semua habis kat bandar Terengganu(kakak ipar saya orang Ganu) tu. MYDIN Mall, Hock Kee Seng, Giant, semua tempat Abang Min dah jelajah. Habis!!! Jadi, hari Ahad yang lepas, saya pun jadi co-driver Abang Min ke Parkson Kota Bharu (baru je bukak masa beberapa bulan kalau tak silap). Alhamdulillah, jumpa la jugak.

"Bukan tak nak beli yang lain. Tapi, Haziq tak boleh pakai pampers lain. Nanti ruam teruk. Kena Mami Poko jugak."

Abang Min bersuara sambil tangannya mencapai 2 beg pampers. Kemudian kami beralih ke Giant di tingkat bawah. Susu pulak. Alhamdulillah, ada rezeki jugak=)

Dalam perjalanan pulang, sambil menunggu pesanan Pizza kami disiapkan, Abang Min mematikan lamunan saya.

"Ni sekarang zaman Abang Min dah macam ni. Nanti 5 tahun lagi masa anak adik tak tahu lah macam mana demand untuk barang-barang macam ni."

"Aah la kan... Tak tahulah berapa mahal lagi harga semua ni kan."

Terkenang saya cerita Ma. Ayah dulu buat semua kerja masa Ma berpantang. Yela, tinggal jauh dari kampung. Tak ada siapa yang nak diharapkan. Kerja-kerja rumah takkan la nak dibiarkan pada isteri yang masih lemah lagi kan. Tapi, apa yang saya amat-amat kagum pabila ma bercerita...

"Akak dengan adik semua lahir masa musim bah. Ayah dulu keringkan sendiri lampin-lampin ni. Ayah kibas kuat-kuat lepas basuh, lepas tu jemur bawah kipas."

Ma tersenyum pabila jawapan "Ye ke Ma??!!" keluar dari mulut saya yang disertai dengan muka sungguh kagum.

Masa tu, kami tengah mengemas barang-barang lama. Terjumpa lah satu plastik yang penuh dengan lampin-lampin lama. Kalau tak silap saya, jenama Johnsons(betul ke tak eja ni..huuu). Betapa cermatnya Ma menyimpan barang-barang kenangan itu. Masih elok walau sudah lebih 20 tahun usianya (semua tu lampin saya..heee). Pakaian arwah Ayah pun masih elok berbungkus. Ma memang sudah nak buang barang-barang lama (walaupun kadang-kadang ada yang memang betul-betul perlu dibuang..uhuuuu).

Saya sangat terkesan dengan cerita Ma. Walau cukup pendek, saya dapat merasai kasih sayang yang Ayah alirkan pada pakaian waktu saya masih bayi tu. Amat tulus dan luhur... Moga anak-anaknya dan menantu-menantunya dapat mengambil sekurang-kurangnya secebis sifat penyayang dirinya. Takkan hilang sikit pun sifat gentleman tu. Malah, makin bertambah-tambah sahamnya ;D Betul kan??;)

~Diri ini takkan pernah mengenal erti jemu untuk merinduimu, duhai Ayah....




Haziq Danish(masa ni tak boleh jalan lagi,sekarang dah besar..heeee)





Hazim Darwisy (ni ms usia dia 2 hari)

Saturday, September 5, 2009

Sunyi

Sunyi...
Saya sangat sukakan kesunyian...

Walau sunyi itu selalu kelihatan kosong...
Namun ia penuh dengan kegagahan...
Kekuatan seorang insan mengenal dirinya sendiri...

Agar diri semakin terkesan...
Dia tidak keseorangan...
ADA KUASA YANG TAK PERNAH MEMBIARKAN....=)

Lama benar saya tak coretkan sesuatu. Hampir sebulan. Nak buat macam mana. Talian di kampung bermasalah. Nak cari bahan untuk tugasan pun tak boleh, apatah lagi nak update blog...Huuuu. Rindu tu tak usah dihitung...

Tiba-tiba je coretan kali ini dihiasi dengan "Sunyi"... Padahal Hari Yang Penuh Kemeriahan baru je berlalu. Malah, mood Rumah Terbuka masih menyala-nyala. Undangan masih kunjung tiba (tapi saya belum dapat lagi.. Eh, ada kat KL.. Jauh la..huuuu). Kenapa "Sunyi" ???

Sebab mummy saya keseorangan di teratak Pasir Puteh sana. Setiap hari saya menelefonnya (sejak datang sini 2 hari lepas). Besar harapan saya moga saya masih mampu menelefonnya setiap hari untuk hari-hari yang mendatang. Maksu baru je berpindah. Tak jauh, kat depan selang beberapa rumah dari rumah saya. Tapi, malam-malam, Ma tetap tidur keseorangan. Malam saya bertolak ke sini, cerita Ma, dia tidur di bilik saya. Memang malam sebelum tu pun, kami tidur di katil yang sama=) Kalau orang cakap saya anak manja masih tidur 'bawah ketiak mak' pun saya tak kisah... Heeee.. Sebab saya nak tidur dengan Ma puas-puas. Entah berapa lama lagi saya diberi kesempatan tidur dengan Ma kan.

Saya memang terlalu risaukan Ma. Macam mana kalau Ma sakit kaki? Macam mana kalau Ma pening? Macam mana kalau, kalau dan kalau.....???? Terlalu banyak kalau. Namun, buat seketika saya seakan tersedar...

"Bukankah DIA adalah sebaik-baik Pemelihara?"

Nah, jadi apa lagi? Inilah saat untuk saya terus mengharapkan pertolongan untuk Pemilik Yang Paling Layak didambakan pertolonganNYA...

Ya Allah, Kau peliharakanlah ibuku. Hanya Dirimu tempat aku mengemis pertolongan T_T

Teringat pula bagaimana beraninya saya menaiki bas ke Kota Bharu seorang diri seawal Tingkatan Satu. Jauhnya lebih kurang sejam perjalanan. Bagi saya yang sering ke mana-mana dengan ibu tersayang, jarak itu adalah cukup jauh untuk saya jelajahi seorang diri seawal usia 13 tahun. Namun, saya masih dipeliharaNYA hingga hari ini, dan saya berdoa agar keselamatan itu sentiasa menemani saya untuk selama-lamanya.

Kerna apa? Saya tak mampu untuk mengada-ngada seperti waktu ayah masih ada dan mampu melayan setiap permintaan saya. Saya tahu, bukan niat Ma untuk melepaskan tanggungjawabnya. Namun, Ma terlalu banyak tanggungjawab untuk dipikul sejak pemergian kekasih hati yang tersayang. Justeru, pabila tiba setiap awal tahun persekolahan bakal dibuka, saya akan bergerak sendiri membeli keperluan untuk ke sekolah. Dengan iringan doa Ma, bandar besar (besar bagi saya) Kota Bharu saya jejaki. Memang takut pada mulanya. Namun, alah bisa tegal biasa sudah menjadi teman setia saya. Ayat-ayat suci yang sering diingatkan Ma menjadi penguat hati saya. Pabila kita tidak mempunyai kemudahan, nescaya akan terserlahlah kehebatan. Kehebatan dari Yang Maha Perkasa=)

Maka, marilah kita sama-sama teguhkan kepercayaan... DIA sentiasa SETIA menjadi TEMAN KESUNYIAN.. Sunyi itu indah~

>> Saya mampu merasakan kesunyian di sebalik hiruk pikuk hilai-tawa=) sungguh indah~


SELAMAT HARI RAYA BUAT SEMUA KAUM MUSLIMIN. MAAF ATAS SEGALA KETERLANJURAN DIRI YANG LEMAH INI...Moga Aidilfitri kali ini memberi seribu erti buat kita. Salam mesra dari alam maya.. Heeee ^_^


* Sekalung TAHNIAH buat Cik AsBob yang baru menerima kakak ipar=)


Sunday, August 30, 2009

Perlu ke letak Nor??

29 Ogos, Sabtu, 7.50pm
Saya masih di meja makan. Banyak betul yang saya teringin nak jamah. Kak Ya ni, macam-macam yang dibelinya. Maklumlah, dah dengar ayat sedih si adik yang 'haru-biru'(kononnya..huuu) pabila berbuka puasa di tempat orang, mula lah penuh tangannya dengan juadah di bazar. Tu tak termasuk dengan yang dah siap dimasak kat rumah... Banyak betul.

'Boleh ke ni nak habiskan?' Saya mula berteka-teki. Namun, saya tak risau. Sebabnya? Rakyat di sini ramai. Tak macam kami yang berapa kerat je kat rumah Pasir Puteh.

Mata saya yang asyik terpaku di atas meje lantas teralih pada tangan yang mula mengemas pinggan yang sudah tidak berpenghuni(kosong sebab dah licin)... Bukan kerana kecantikan dan kehalusan jari jemari yang menarik minat saya, namun entah mengapa saya rasa sedikit pelik. Lantas, saya dongakkan kepala ini.

'Patutlah rasa lain macam. Emi yang sibuk tolong Kak Ya kemas.'

Baru saya sedar yang ketika itu, hanya saya, Yana (tingkatan 3) dan Ajim(20 tahun-UiTM) yang masih 'melekat' di kerusi. Kak Ya sudah di dapur. Yang lain sudah mula beredar menunaikan tanggungjawab seterusnya. Bunyi air yang mengalir ke dalam sinki makin menyedarkan saya.

'Leka betul aku makan hari ni.'

Namun, apa yang paling saya kagumi ialah kerajinan Emi. Kalau anak dara, saya memang tak hairan. Ni anak TERUNA. Ye, Emi ni anak buah saya yang laki. 18 tahun. Nor Hazimi. Kak ya memang letak 'Nor' kat semua nama anak dia. Tak kira walaupun untuk yang 'berjantina Ahmad'... Heee... Serta-merta saya teringatkan cerita Kak Ya. Emi ni memang sangat rajin. Nampak je ganas, tapi kalau Kak Ya baru balik dari pasar, letak je ayam kat dalam sink... Pergi buat keje lain kejap, masuk-masuk kat dapur, tengok-tengok ayam dah hilang!!! Hah?? Siapa yang curi?

Tak lain, dan tak bukan. Emi lah yang bertanggungjawab. Dia bukan ambil pergi jual semula ayam tu, tapi dah siap dibersihkan semua, kalau Kak Ya bukak peti sejuk, jumpa lah ayam tu. Begitulah senangnya hati ibu yang mengandung. Saya yang tak terlibat apa-apa dalam usaha melahirkan dia pun boleh rasa senang hati. Ni kan pulak Umi dia yang sibuk bawa dia dalam perut ke hulu ke hilir selama 9 bulan tu. Kagum betul saya.....

Nekad saya, saya nak tuntut ilmu dengan Kak Ya macam mana dia ajar anak-anak dia. Memang saya amat kagum dengan anak-anak buah saya yang teruna ni. Piji(sebaya dengan saya), Ajim dan Emi ni betul-betul manja dengan Kak Ya. Nak keluar pergi mana-mana tak sah kalau tak cium pipi Kak Ya dulu. Seronok sangat tengok.....^_^ Mudah-mudahan anak-anak saya suatu hari nanti pun macam tu. Ameeenn...

Ajim, Emi, Saya & Piji=)


~Tiba-tiba saya terfikir... 'Perlukah saya letak Nor kat semua nama anak teruna saya?' huuuuu

Monday, August 17, 2009

Konvo??? Awalnye...

Tiba-tiba terdetik sesuatu di hati… Nanti masa Konvokesyen, siapa yang nak diberi peluang untuk saksikan detik-detik manis saya ye?? Dengar kata, ada 2 tempat. Yang satunya, wajib buat Ma tersayang. Tapi, satu lagi nak bagi siapa ye? Abang E, Abang Min, Kak Ya, Kak Zan atau Akak ??? Semuanya bermakna buat diri saya…. Pening ni… Kalau orang lain, memang tak payah pening-pening. Sebabnya? Memang pasti Mak & Ayah yang akan berada di tempat tersebut kan?=)

Tapi, cuti yang lepas, masa borak-borak dengan Ma, saya ada tanya soalan ni. Jawapan Ma… Lebih baik bagi dekat Abang Min. Bila Ma cakap macam tu, saya mula faham. Saya mula terkenangkan segala pengorbanan Abang Min. Sejak arwah ayah meninggal, sampai sekarang, Abang Min la tempat saya mengadu. Tempat saya mencari dahan buat menggantikan tempat arwah ayah.

Abang Min la yang menghantar saya pada Hari Pendaftaran di SESTER. Sehari sebelum tu lagi dia dah meng’usha’ jalan untuk nak pastikan kami tak sesat=) Abang Min jugak yang hantar saya ke MMU dulu. Dan ke UIA Kuantan ni. Cuma bezanya, waktu tiba di UIA Kuantan, bukan sebuah je kereta, tapi dua.. Heee. Sebuah lagi kereta akak, setepatnya kereta Abang Mat & Akak=) Bermula dari kereta Proton Wira, kemudian beralih ke Proton Perdana V6, dan kini Alhamdulillah dia mampu memiliki kereta idamannya, Toyota Wish… Saya sendiri melihat bagaimana jatuh bangun Abang Min dalam perniagaannya. Alhamdulillah, sekarang saya mula melihat hasil usaha kerasnya selama ini. Syabas buat Abang Min!! (saya juga punyai hasrat untuk sekuatnya.. Doakan saya ye..)

Saya masih menyimpan mesej yang dihantar suatu pagi. Bangun dengan satu menungan yang amat panjang, membuka peti mesej di telefon, saya betul-betul sebak. Sehingga kini saya tak mungkin memadam mesej itu. Bunyinya lebih kurang macam ni:

“Salam. Semoga ceria n happy di samping kekwn. Harapan dari seorang abang kepada seorang adik. Gunakan sebaik mungkin peluang untuk berjaya di dalam pelajaran, jgn hampakan harapan kami semua untuk melihat adik berjaya. Biar perit jerih kita lalui percayalah, pasti ada sinar. Jangan sesekali beranggapan Abang Min tak sayangkan adik. Jadilah anak yang solehah, buat yang terbaik untuk masa depan adik. InsyaAllah selagi nyawa dikandung badan, Abang Min akan usahakan.”

Kalaulah saya tak rasa apa-apa usai membaca mesej macam ni, memang amat pasti yang saya tak punyai perasaan. Atau saya hanya punyai perasaan yang mati. Menitis air mata tanpa saya sedar. Malamnya, Ma dikunjungi panggilan anaknya ini. Belum sempat saya bercerita, Ma terlebih dahulu membuka cerita. Abang Min menelefon Ma dengan tangisan yang teresak-esak. Macam budak kecik (ni Ma yang cakap..heee). Ayah muncul dalam mimpinya. Saya tak pasti sama ada Abang Min menerima pesanan apa-apa daripada Ayah, tapi saya sangat pasti yang mesej saya terima itu ditaip dengan linangan air mata. Memang Abang Min amat manja dengan arwah ayah, sama dengan saya dan juga akak. 1 Julai yang lepas, genap umur Abang Min 38 tahun. Moga Abang Min sentiasa tabah menempuhi liku hidup yang tak pernah jemu kunjung tiba…

*Petang tadi baru je dating dengan Abang Min. Sangat ser0nok! Dapat cincin lagi… Dah 2 cincin Abang Min bagi.. huuuu =)


Abg Min dengan Kak Da masa honeymoon di Sabah

~Awal betul saya fikir pasal Konvo kan?? Heee… Saya rasa sangat berinspirasi pabila memikirkannya^_^

Friday, August 7, 2009

I MISS U...

"Aah. Tahun ni dah masuk 13 tahun ayah pergi. Tapi Ma masih tak nak cari pengganti.Saya nak jadi sesetia dia."

"Tapi kini jangan la doakan your hubby cepat pergi pulak. Sian dia"


Bait-bait perbualan saya dengan bos saya, lagi tepatnya bekas bos saya, Encik J. Huuu.. Takkan la pulak saya nak doakan macam tu kan. Sehidup semati... Perkataan yang sering kita dengar pabila menyebut soal cinta. Opps!! Berubahkah mood saya hari ini?? Heeee...

Ni kisah cinta yang benar. Kisah cinta seorang isteri. 13 tahun, eh tahun ni dah masuk 14 tahun... Puan Kamariah meneruskan hidupnya tanpa teman bernama suami, Encik Salleh. Pernah terdetik di hati saya untuk merasakan cinta yang sebegini hebat. Cinta yang mampu memberi kekuatan padanya melalui liku-liku hidup yang tiada tandingan. Jawapannya= anak. Bukti cinta mereka sudah cukup menjadi pengubat kerinduan. Lama saya tenung wajah ma pabila saya meluahkan kerinduan pada cintanya yang telah pergi. Dan saya dapat selami jalur cahaya kekuatan yang mengalir dari matanya. Kekuatan yang lahir daripada cinta hakiki.

Saya masih ingat waktu kecik dulu. Pabila tangan ini dipimpin ke kubur pemilik cintanya, sayu hati bergaul dengan kasih sayang yang mengalir daripada segenap alur darah. Lalu kami bersama-sama bersila di hadapan pusara cinta Ma. Pusara yang tak pernah menguburkan rasa kasih suci seorang isteri buat suaminya...

"Adik baca QulhuaAllah banyak-banyak ye."

Saya mengangguk. Sedang mulut saya terkumat-kamit menuruti apa yang disuruh, mata ini tak lepas daripada mencuri-curi lihat alur wajahnya. Sayu hati melihat kerinduan itu dialirkan melalui bacaan suci buat penenang pemilik cinta di alam sana. Dan saat anak-anak mula melakarkan erti kejayaan, apa yang terdetik di hatinya? Tidakkah dia rindu untuk berkongsi kegembiraan itu dengan pemilik cintanya??

Ohhh... Andainya diri ini mampu membahagiakannya, tunjukkanlah jalan padaku Ya Allah untukku mengubati segala duka laranya... Apa jua cara untukku membalas atau sekurang-kurangnya mengenang semua kasih-sayang yang dialirkan.. Pabila terlintas tentang ini, terasa tidak sabar untuk grad. Untuk membahagiakan hidupnya. Namun, mampukah hajat di hati ini dipenuhi?? Ya Allah, kupohon... Janganlah kau palingkan hati ini daripada melupakan segala pengorbanan insan yang telah bersusah-payah untukku selama ini....

Teringat segala perbualan dengan Sanah dan Cha di klinik. Betapa kita tak mampu untuk mengenal hati ibu...

"Kita sering salahkan bahawa kita tidak difahami. Tapi, sebenarnya kita yang tak faham mak kita.." Anda benar, Sanah. Takkan pernah saya mampu untuk menafikan.. Jadi, lagu tema untuk kali ini, Air Mata Ibu... Tak lain dan tak bukan, dendangan Datuk CT.. heeee.

Apakah sebenarnya
Terbuku di kalbumu
Apakah erti linang airmata di pipimu

Ucapkanlah padaku
Tak bisa kurungkainya
Rahsia yang kau pendam itu


Aku hanya menduga
Tidak mampu merasa
Sebenar-benar perasaanmu

Pengorbanan yang kau lakukan
Untuk dewasakan ku
Pengorbanan yang kau lakukan
Untuk dewasakanku
Hanya bisa ditangguing oleh hati ibu

Namun kupercaya
Takkan terlerai kasih
Ikatan ini takkan putus

Telah kau telan lara
Dan terima segala
Dugaan dan badai yang melanda...
Duhai ibu

Saya tujukan khas buat semua insan yang bergelar ANAK... (terutama buat yang menyebut lagu ini tika perbualan di klinik pada hari tersebut..huuuu)


~ entri ini dibuat tika mata ini tak mampu bertahan untuk tidak melekat di potret ibu tercinta di meja ini...I MISS U, MA.. Really mean it..