Wednesday, November 11, 2009

Oat

Kenal tak bijirin oat? Ala, yang rasanya kurang menyelerakan bagi kebanyakan orang tu... Yang plastik warna merah dan biru. Ada 2 jenis. Yang kena masak dan yang segera.

"Tak sedap benda tu. Macam kunyah kertas!"

Saya lupa daripada siapa pernah saya dengar dialog itu, tapi yang pastinya serta-merta saya terbayangkan rupa bentuk oat yang sebenar-benarnya.

'Macam betul jugak apa yang dia cakap tu. Huuuu'

******

'Kak Ya kena makan banyak protein. Makan banyak ikan, ayam, daging... Nasik pun kena makan banyak. Yang paling penting Kak Ya tak boleh skali-kali minum nescafe & kopi. Adik tengah baca pasal penyakit Kak Ya ni.'

Semangat betul adik nan sorang. Nak menyumbang untuk kesihatan si kakak.

'Kak Ya susah sikit la nak makan ikan, dik. Tapi Kak Ya cuba. Nasik tu mmg macam tak boleh nak makan banyak. Nescafe Kak Ya jarang beli. Kopi memang Kak Ya tak minum. Tu memang favourite Abang Lan je.'

'Oooh. Kalau macam tu bagusla. Kak Ya boleh je makan ayam & daging kalau susah nak makan ikan. Tapi Kak Ya buanglah lemak-lemak & kulit tu. Kalau tak boleh nak makan banyak nasi, Kak Ya makan roti ke, ubi kentang, biskut, oat, nestum.. Semua tu sama dengan nasi khasiat dia.'

'Biskut, nestum, oat... Tu semua Kak Ya suka makan. Nanti Kak Ya makan ye. Dr ada cakap suruh stop dulu makan ubat sebelum scan bulan 12 ni. Kena scan kat HKL sebab kat situ ada alat scan yang terbesar kat Asia tau, dik. Adik jangan risau. Kak Ya tak de pape pun, InsyaAllah..'


Berikut merupakan sebahagian dialog (mesej) antara saya dan Kak Ya. [ayat skema..heee] Seminggu yang lepas, saat diri saya bersuka-ria di rumah Syamil (tak sedar diri nak exam), Abang E sibuk menelefon kami berdua (saya & akak) menceritakan kisah Kak Ya yang disuspect menghidap cancer pada tiroid. jadi, penyelesaiannya adalah BELAH & BUANG! Dan saya pun kelam kabut lah. Telefon kakak (anak sulung Kak Ya: dah bekerja di PERKESO, KL), telefon Abang Lan (abang ipar), mesej lagi la banyak... Bertanyakan macam-macam soalan. Sudah pastilah saya takkan tanya Kak Ya. Alasannya, takut emosi Kak Ya tak stabil. Rupa-rupanya Kak Ya yang paling tenang... KAGUM saya dibuatnya. Yelah, saya punyelah pergi mesej Abang Lan (walaupun saya sangat jarang mesej sebelum ni). Tup-tup... Kak Ya yang reply... Huuuuu... Siap dengan penjelasan panjang lebar lagi cerita apa yang doktor bagitahu dia.

Begitulah insan yang dah melahirkan 3 putera & 3 puteri yang dah besar panjang=) Kak Ya sekarang meneruskan perjuangan berbekalkan hanya satu buah pinggang. Mungkin itulah penyebab kegagahan Kak Ya. Ujian yang lebih getir sudah diharungi dengan penuh tabah, berbekalkan kasih sayang si suami yang tiada tandingan....


Haaaa... Sebut pasal oat, saya mula mengenali oat sejak umur saya... Emmm... Kalau tak silap, 6 tahun rasanya. Bagus betul kan? Kecil-kecil lagi dah terdedah dengan makanan yang cukup berkhasiat itu=) Puncanya? Arwah ayah. Beliau lah yang memperkenalkan oat untuk kami sekeluarga. Sejak disahkan menghidap lemah jantung, oat adalah makanan wajib ayah setiap pagi. Biasanya, kalau untuk ayah, ayah minum dengan susu. Tapi untuk kami yang masih muda (heee.. Saya dan akak), kami disediakan oat+milo... Nyum-nyum.. Sedap. Sudah tentulah air tangan Ma tersayang yang menambahkan kesedapannya=) Nekad saya, saya akan hidangkan pulak buat Ma semua yang Ma hidangkan buat saya dengan susah payah sejak saya kecil (Kabulkan doaku, Ya Allah)....



---> Dah 4 hari saya gagal menghubungi Ma=( Petang tadi, nama Ma terpapar di telefon saya. Rupa-rupanya telefon Ma buat hal. Tapi boleh cakap kejap je sebab terputus. Jadi, malam tadi saya bergayut dengan Ma sampai tak sedar kredit habis. Tak puas punye pasal, saya turun ke Kiosk, topup balik dan bergayut puas-puas. Telinga yang panas rasa sejuk je dengar suara Ma. Nanti nak sambung borak puas-puas masa cuti ni^_^ [pesanan penaja: jangan lupa menitip khabar ibu ayah kita... Mereka rindukan kita=)]

---> Ma cakap dia tak lalu nak makan petang tadi. Sebab? Teringat kat saya bila masuk dapur... Sedih kan? Kadang-kadang saya makan kat sini, terabai ingatan apa yang Ma makan kat rumah. Tapi Ma tak pernah berhenti memikirkan setiap perilaku anaknya.. Maafkan anakmu, ibu..=( Jadi, kena pujuk ma dengan timbulkan isu 'saya' juga. "Kalau ma tak nak makan, adik kat sini pun tak lalu nak makan." Terus ma beria nak makan lepas letak telefon nanti... Huuu..


I misss u, mum... T_T

4 comments:

passerby said...

terima kasih di atas pesanan penaja..pasti ibu saudari amat berbangga dengan adanya anak seperti saudari..

candlesky said...

buat passerby:
~sama=) huuuu.. Ibu mana yang tak berbangga dgn anaknya kalau dah besap panjang kan. Dia yang susah payah jaga dari kecik. So, marilah kita sama-sama berusaha untuk sentiasa menyejukkan hati nya=)

emmm...yg awak mintak saya cari lagu tu kan, saya tak berjaya lah. Sebab memang xleh nak dengar IKIM kat sini. Sory tau=(

passerby said...

no worries!!..sekadar bertanya kot2..kalau tahu..pernah dengar ke...selamat berjuang!!

wa said...

suke oat! hee =)