Thursday, December 10, 2009

Hadiah yang bermakna :)


"Kak Kini...Ni Iz bagi hadiaah kat Kak Kini."

Lantas kotak itu bertukar tangan. Kotak kecil. Pabila dibuka, di dalamnya ada anak patung kecil. Daripada pengamatan saya, ini pasti daripada kedai yang menjual 'jajan' yang mengandungi hadiah di dalamnya.

"Patutlah mintak duit dari Mak hari tu. Dia nak beli hadiah kat Kak Kini dia rupanya."

Maksu mencelah. Muiz hanya tersengih menampakkan giginya yang tersusun rapi. Saya hanya mampu memandangnya.

"Terima kasih.."

Hanya itu mampu saya luahkan. Saya tersenyum. Gembira. Sebak kerana terharu yang lebih tepat. Hadiah yang diberi sehari sebelum menjelangnya 5 Disember 2009. Tidak saya sangka pertanyaannya seawal saya pulang bercuti mempunyai misi yang tersendiri.

Petang 5 Disember, saya berjalan ke rumahnya. Sungguh.. Saya sangat tidak berkesempatan untuk kerap berlama-lama di rumah Maksu pada cuti kali ini. Sibuk dengan persediaan 'Reunion SMKDI' sejak sebelum menjelang raya (sejak bermula cuti sebetulnya), hinggalah ke hari menjelangnya program itu (29 November). 4 Disember pula, saya ke Terengganu menghadiri Majlis Hari Bahagia rakan seperjuangan di SESTER dahulu. Alhamdulillah, sebuah lagi masjid dibina untuk kehidupan yang lebih diberkatiNya. Ain & Asroll =) Dapat juga saya berjumpa teman-teman lama yang sudah membawa haluan masing-masing. Ohh, kembali kepada cerita di rumah Maksu. Saya pun berjalanlah dengan sedikit terkilan menuju ke rumah Maksu (sebab pagi esoknya dah nak balik UIA, jadi inilah kali terakhir saya dapat berkunjung ke rumah Maksu pada cuti kali ini). Melihat Muiz sedang seronok bermain badminton dengan kawannya, saya lantas memilih untuk duduk di muka pintu. Alam kanak-kanak. Alam keriangan. Terleka sebentar saya dalam kenangan zaman yang telah lama ditinggalkan. Sambil berborak dengan Maksu, saya mula mengalih perhatian kepada peti televisyen. Hanya mata yang melekat di situ. Sedar tak sedar, jam mula bergerak ke angka 7. Sejenak saya berpaling, Muiz sudah di sisi saya dengan segelas minuman di tangannya.


Muiz yang sentiasa ceria

"Iz buat air kat Kak Kini. Air Horlicks. Minumlah.. Sedap ni.."

"Special nya.. Untuk Hari Jadi Kak Kini ke, Iz?" Maksu bertanya sambil tersenyum.

"Hooo.." (Maksudnye 'Iya'). Jawabnya sambil berlalu ke bilik mengambil tuala untuk mandi.

Saya terdiam. Satu lagi hadiah yang paling bermakna buat saya menjelang usia 22 tahun ini. Hadiah yang mengalir kasih sayangnya tanpa perlu diluahkan. Memberi erti yang sangat mendalam. Muiz baru melewati usia 7 tahun. Kehilangan ayah seawal umur 4 tahun menjadikan dirinya sangat matang. InsyaAllah, saya akan bercerita tentangnya di kesempatan yang akan datang.

Untuk semua insan-insan yang mengingati Tarikh Saya Mengenal Dunia (tidak kira yang wish awal @ lewat), Terima Kasih, serimbun pohonan hijau di rimba saya tujukan khas buat anda semua. DOA tulus yang kalian berikan tak mampu saya balas. HADIAH itu terlalu berharga buat saya. Cukuplah ingatan itu buat saya. Terlalu cukup... Sebak atas setiap bait kata-kata yang saya terima. KELUARGA TERSAYANG : Ma, Akak, Abang Min, Abang Mat, Emy (anak buah), Shikin (anak buah), Muiz, Maksu, Abg Chik (sepupu), Abg Ngah (sepupu), Kakak (anak buah)... SAHABAT: Sanah, Wawa, Cha, Jaja, Fariza, Ekay, Jea, Jijah, Along, Zaty, Raja, Ckin, Angah, Pkah, Onie, Izani, Pali, Nabil, Tahirah, Along, Kak Wardah, Erni, Idah, Nadiah, Mihah, Atie, Aini, Epah, Sofia, Aifaa, Jepah, Sob, Rosmaniza, Shidah, Lyla, Pjah, Mar (adik bucuk;p), Fana (adik comot;p), Ainaa, Sarah, Nuyu, Ernie, semua adik2 SESTER & UIA serta kawan-kawan ramai sangat lagi yang bagi ucapan kat facebook, ingatan kalian amatlah saya hargai..

Buat Sanah, Wawa & Cha, MAMA KINIEY sangat berbangga mempunyai anak-anak seperti kalian;p Sesi shooting yang memakan masa lebih lama daripada makan amatlah memberi seribu kenangan untuk dijadikan penghias memori kehidupan akan datang. Jauh di sudut hati ini, terselit rasa sebak mengenangkan waktu sebegini tentunya sukar untuk diulang lagi (lebih-lebih lagi tiba waktu semua dah berkeluarga...uhuuuu...tak nak kahwin;p) T_T


Kek yang sangat sedap!


Hijau kan??=)


Buat Cik Zaty, amatlah terharu diri ini atas coretan anda...T_T

Buat Ma tersayang, loket pemberianmu ini tiada tandingan kecantikannya di hati ini. Teman yang takkan sekali-kali kubiarkan berjauhan dari diri ini..Terima Kasih, ibuku. T_T

~Usiaku makin bertambah. Ajalku makin hampir menjengah. Tapi AMAL BEKALANku?? Muhasabahlah dirimu, wahai akalku, jiwaku, hatiku dan nafsuku...

4 comments:

As kun~ said...

to cherish the present, make it fully utilize with good memories...for us to feel alive in the future ^^

aja2~!

rindu nak jumpa muiz lagi..hehehehe

candlesky said...

fighting!!!

tengah mengumpul kenangan..huuuu

~meh la kelate kerek2 lagi..heee..

wawa said...

kiniey..sume post kini kite bace mesti air mate ni nak terjun je..naseb baek dapat tahan tau huhu..

candlesky said...

aisehh..nseb bek baca kat library kan??;p

kl kat bilik..boleh wat basuh naju dah air mata 2...huuuuu

itulah kekuatan seorang wanita..
air mata nya=)