Wednesday, December 16, 2009

Ayuh!!!


Mampu atau tidak fikirmu, bertahanlah...
Jangan dibuai gundah itu...
Kerna ia takkan hadir tanpa menemui kegagahan di HATIMU...
Kelak ia akan akur...
Berlalu menjalar pulang ke tempat asal...
Namun jangan sekali hilang nilai Melayumu ..
Hargailah ia..
Secebis pengalaman yg dicicir...
Jangan dibiar ditiup angin semilir...


~Tiba-tiba teringatkan kenangan Khemah Remaja Pelbagai Kaum anjuran DBP & UKM di Bangi lewat usia saya 16 tahun.. Jungle tracking sambil menyiapkan tugasan kumpulan menghasilkan sebuah puisi. [Ohh... Sudah 6 tahun berlalu]

Namun ini bukanlah puisi tersebut. Yang saya ingat, satu perkataan je... TUGU... Tu je. Permulaan puisi itu. Disebabkan panel penilai tidak sama sekali mengembalikannya, maka mana mungkin memori saya yang sangat lemah ini mampu mengingati apa yang saya tulis. Huuuuu.. Alhamdulillah, tanpa saya sangka [benar-benar tidak menyangka] Peserta Wanita Terbaik dimiliki. Sungguh pelik bukan? Sehingga kini saya masih terasa bagai bermimpi... Tapi, selalu je saya dengar perkataan ni... REZEKI=) Maka, tiada ungkapan lain... Bersyukurlah..

Tapi, [banyak betul tapi..huuu] apa yang menyebabkan hati ini sedikit terkilan... Saya tak mengembangkan ilmu yang sangat saya minati ini. InsyaAllah, andai dikurniakan kesempatan, ingin sekali saya menyertai bengkel-bengkel penulisan. Ya, menulis... Salah satu cara berdakwah bukan? DAKWAH.. Ada yang 'gerun' mendengar perkataan ini. Sama sekali tidak saya menyalahkan mereka... Jadi, inilah masa untuk kita sama-sama mengurangkan 'kegerunan' itu. Berhikmahlah^_^ AYUH!!!

No comments: