Wednesday, December 23, 2009

Memang macam tu ke???


Betul ke muka saya selalu nampak macam orang nak nanges?? (terpinga-pinga)

*****

From : [Saya lupa nama samaran dia]
To : Pembahas ke-2 SESTER
Wish : Jangan la buat muka macam nak nanges macam tu. Dah habis dah tisu saya nak bagi...

Ni ucapan yang saya terima dalam buletin Hari Kecemerlangan SBP (HK SBP) peringkat kebangsaan di SM Sains Muar (SAMURA). Seingat saya, hari sebelum saya terima ucapan tu, SESTER bertemu SAMURA dalam debat BM dan kami tewas. Tapi, saya tak ada lah nangis. Biasalah, adat pertandingan. Siapalah pemenang tanpa mereka yang tewas... Heeee.. [ayat pujuk diri]. Dah berlalu 6 tahun lamanya. Sampai sekarang, kalau teringat semua ni, saya akan ke depan cermin?? Untuk? Telek muka saya.. Yang setepatnya, raut wajah saya. BETUL KE????
Ingat je kenangan Bahas BM, tak ada insan lain yang saya rindui melainkan Cg Fauzi. Cikgu yang amat saya hormati, kagumi dan senangi. Cikgu yang mengajar saya betapa pentingnya untuk kita ketengahkan fakta kalau nak dapat markah yang tinggi dalam BM Penulisan. Dua tahun berturut-turut ilmu Bahasa Melayu untuk SPM dicurahkan untuk kami. Nak dijadikan penyebab saya sentiasa banyak meluangkan masa dengannya, dia adalah Penasihat Persatuan Munsyi (Persatuan BM) dan sudah semestinya menjadi persatuan pilihan saya. Cg Fauzi tak pernah tinggikan suara sepanjang tempoh latihan. Tersangat bermotivasi saat saya melihat raut wajahnya. Saat keputusan diumumkan, dan kami tewas, tak pernah ada suram di wajahnya. Kekuatan itulah yang dibekalkan untuk kami mengharungi medan perang yang bertubi-tubi menanti.

"Tak apa, kita teruskan untuk petang ni pulak. Kena semangat!"

Semangatnya membuatkan saya takkan dapat untuk mengeluh keletihan.
Namun, satu ketika, saya takkan mampu menahan air mata ini daripada terus mengalir laju. Saat kami tewas tika Pertandingan Forum Remaja peringkat negeri Terengganu 2004, dengan alasan yang diberikan pengadil, kami lari daripada tajuk yang diberikan. Padahal persediaan sudah dibuat berbulan sebelumnya. Semuanya hasil idea yang lahir dari Cg Fauzi, guru yang sangat hebat untuk diletakkan kesalahan. Namun, kami memang tak pandai nak membantah keputusan hakim [sepertimana yang dilakukan oleh sebuah sekolah lain yang tak puas hati dengan keputusan]. Lagipun, dari awal pertandingan lagi semua sudah sedia maklum 'KEPUTUSAN HAKIM ADALAH MUKTAMAD'... Jadi, terimalah dengan redha. Heeee

Kekalahan kami bukanalah satu-satunya penyebab air nata saya tak mampu dikawal. Andai hanya itu yang saya harus terima, sudah semestinya saya mampu bertahan seperti sebelum-sebelumnya. Bagai dicincang hati ini pabila mendengar ucapan dari Cg Fauzi..

"Cikgu mintak maaf. Cikgu yang buatkan kita kalah."

Nada suara cikgu benar-benar menzahirkan yang dirinya begitu sebak. Masa tu, cikgu sedang memandu, dan saya di tempat duduk belakang, di tepi tingkap. Saya hanya mampu mengesat air mata tanpa sepatah kata pun. Hanya kawan seperjuangan lain yang menidakkan kata-kata Cg Fauzi...

Oh guru... [dah tak mampu berkata apa-apa. Terbayang segala kenangan bersama insan yang banyak memberi saya dorongan, perangsang dan nasihat buat diri ini..T_T]

TERIMA KASIH, CIKGU.. T_T

~Tiba-tiba teringat cita-cita pertama yang muncul dalam benak saya waktu kecil dulu...
'Nak jadi ustazah.' huuuuu

2 comments:

As said...

huuu
salu kena tempias semangat cekgu tiap kali gi HKSBP ^_^
time2 training tuh...hehe..
eventhou kita berlainan bahasa...walalala :P

candlesky said...

salu jgk kena tempias gerun dgn sir BI;p
pastu soksek2 dgn Cg Fauzi...tahan dia drp nak g tenangkan Sir..huuuu

tp Sir tetap hebat=)