Saturday, April 4, 2009

Aku terima nikahnya....

Seorang kawan bercerita tentang debate di dalam kelas Parenting nya. Tajuk-tajuk yang diberikan oleh pensyarahnya(Dr Rizal kami..heee) amat menarik. Masakan tidak, pabila wanita ‘terpaksa’ menyokong bahawa “I have no problem with polygamy” merupakan pendiriannya, lelaki pasti akan tersenyum lebar=) huuuu.. Dapat saya bayangkan betapa hangatnya suasana di dalam kelas itu.

Serta merta kotak memori saya mula menggali kenangan pada hari paling bahagia buat akak saya. Menanti penuh debaran saat dirinya akan bertukar status. Menjadi sayap kanan buat insan bergelar suami. Akak melangkah ke alam perkahwinan pada ketika usianya menginjak 25 tahun. Maknanya, untuk saya ada 4 tahun lagi (heeee…)

Jika Ramadhan yang lepas merupakan Ramadhan pertama akak memasak juadah sahurdan berbuka buat seorang suami, tahun ini akak tentu akan lagi sibuk memasak di dapur dengan kehadiran Syamil sebagai ‘pembantu’ nya=) InsyaAllah, saya akan sama-sama merasai nikmat awal Ramadhan pada tahun ini dengan akak (ucapan terima kasih yang istimewa buat UIA kerana memanjangkan cuti pertengahan sem tahun ini..huuuu)

“Aku terima nikahnya Sakira binti Salleh dengan mas kahwin……….”

Suara Abg Mat bergema di dalam masjid itu. Masjid yang jaraknya beberapa puluh meter sahaja dari rumah saya. Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, akak sah dimilki..

“Akak sekarang dah jadi isteri orang,” bisikku di telinga akak…

“Akak sedih, dik..” Seperti biasa, akak mengalirkan air mata, sambil tangan saya digenggam erat. Alahai.. Orang lain happy dapat kahwin, dia nangis pulak…huuuuu..


“Ish, sapu air mata tu. Nanti mak mentua tengok, dia ingat akak pikir dia tak sayang akak pulak.” Saya cuba membuatkan akak tersenyum.

Pada hakikatnya, jauh di dasar hati, saya faham apa yang membuatkan akak sebak. Kami membesar bersama-sama. Sudah pastinya akak terkenangkan insan yang sepatutnya menjadi walinya pada hari yang paling istimewa itu. Insan yang tak pernah meninggikan suara buat kami, apatah lagi mengangkat tangannya. Arwah ayah… (al-Fatihah buat ayah yang tercinta)

Abg E (Saidi Salleh), abang sulung saya yang menjadi wali untuk akak. Saya juga dapat lihat riak wajahnya sebak. Mungkin merasakan tanggungjawab besar yang dipegangnya bakal dilepaskan kepada seorang lelaki yang akan menjaga adiknya. “Mulai sekarang, Abg E dah tak bayar zakat fitrah Eira. Eira dah ada seorang suami.” Abg E bersuara kepada akak. Abg Mat yang berada di sisi akak mengangguk-angguk tanda memahami maksud sebenar Abg E. Tanggungjawab menjaga akak sudah terletak pada bahunya. Amanah yang diserahkan sebagia nakhoda kepada sebuah kapal yang belayar ke suatu destinasi. Apa yang paling pasti si nakhoda akan berusaha sedaya upaya untuk memastikan kapal tidak akan sesekali karam… Moga kasih akak dan Abg Mat tersimpul hingga ke negeri abadi…. Ameeen..

Abg Mat dan akak tersayang (majlis meyambut menantu: rumah pengantin lelaki-P.Mas)


Dan saya?huuuu.Just wait and see.. Kan?? Juga buat sahabat-sahabat tersayang.. Yakinlah… Dan berserahlah sepenuhnya kepada DIA Yang Maha Agung…


No comments: