Saturday, April 4, 2009

SESUCI KASIHMU....

Setiap seorang dari kita mempunyai kenangan Aidilfitri tersendiri. Walau bagaimana sekalipun coraknya, ia pasti takkan mudah untuk dilupakan…..


KENANGAN AIDILFITrI 2008...


*************

“Ma. Kepala adik sakit sangat.”

Lalu tangan si ibu terus memicit-micit kepala anaknya sehingga terlena di ribaannya

“Panas sangat dah ni. Kita pergi klinik ya. Dah makan panadol pun tak baik-baik lagi..” Si ibu memujuk si anak.

Di klinik… “Demam musim nie… Nanti baik la ni.” Ayat biasa seorang doktor..heeee

Singgah di restoran. Si ibu memesan nasi berlaukkan ayam bakar untuk anaknya. “Nasi separuh je ye dik. Satu bubuh udang. Satu lagi bubuh ayam bakar ye.”

Hanya tiga suap nasi yang mampu memasuki halkum si anak. Selebihnya, si ibu yang menghabiskannya. “Tak apa. Makan sampai mampu je. Yang tak abis, tinggal.”

Di rumah….

“Ma. Adik rasa macam nak makan sardin boleh tak ma? Yang tumis bubuh tomato, bawang besar. Lepas tu, perah asam limau nipis. Rasa macam sedap je..”

“Nak makan sardin… Boleh. Nanti ma pergi beli. Kedai Kak Cik tu ada rasanya. Sardin cap ayam sedap. Nanti ma tanya dia ada tak…”

Tudung dicapai untuk si ibu melangkah ke kedai.

“Lagi… Rasa nak makan apa?”

“Tak nak pape dah.” Gelengan turut menyusul sambil mata memerhatikan si ibu yang bersiap untuk ke kedai. Seketika, mata kembali terpejam menandakan tubuh memerlukan rehat…

“Dik… Bangun dik. Ma dah balik. Mari kita pergi dapur. Sementara tunggu ma masak sardin ni, boleh duduk sana. Nak makan biskut ke, kek ke, minum air milo ke… Jom bangun.”

Tangan si anak dipimpin ke dapur. Menjalarkan kasih sayang yang tulus murni buat zuriat yang pernah dikandungnya.

Di meja makan…. “Nak air milo? Ma buat…”

Si anak menggeleng.

“Ni ada lagi kek pisang raya ni. Ma potong ye..”

Si anak terus menggeleng. “Nak makan nasi dengan ikan sardin.”

Lantas si ibu teringat niat asal ke dapur. “Ok2. Nanti ma masak. Kejap je ni..”

“Ma… Nanti kita makan sama-sama ye.”

Si ibu mengangguk… “Boleh..” Sambil tersenyum.


*****************

Secebis kisah saya pada Aidilfitri tahun ini. Tambah menyedarkan saya erti kasih-sayang seorang ibu. Sebak makin terasa tatkala pipi ini diciumnya sebelum menaiki bas. Berat hati melepaskan puteri bongsunya dalam keadaan yang masih belum sihat sepenuhnya. Lalu, doa dititipkan buat perjalanan si anak sentiasa selamat menempuhi ranjau dunia.Kasih sayang yang tulus suci, tanpa pernah meminta sebarang ganti. Cukuplah dapat melihat si anak tersenyum gembira menghadapi hari-hari yang bernama kehidupan.


Itulah Ma saya. Wanita yang PALING HEBAT di kaca mata saya.

14 tahun bersendirian menunaikan amanah arwah ayah

untuk membesarkan saya adik-beradik, hanya insan yang sanggup diuji mampu mengaharunginya seorang diri. Dan kekuatan yang saya ambil darinya lah yang menjadi bekalan saya ke mana sahaja. Saya ingin menjadi setabahnya…. Walau dia takkan membaca coretan saya di alam canggih ini, namun saya ingin semua insan yang bergelar anak tahu, insan yang melahirkan kitalah yang sepatutnya sering menerima ucapan sayang dari bibir kita…..

Adik sayang sangat kat Ma!!!



Syamil dengan Tok Ma nya..(di klinik)

3 comments:

As said...

nak pergi lama rumah kamu! :D

candlesky said...

buat As:
~mehla...alang2 jadi org klate terus la=P baru leh dtg sokmo umah kini...wa mesti stuju.kan wa??

As said...

blaja cakap klate lepas doh ni dengan wani..haha.
mana boleh jd ore kelate doh orinated dari tempat laen