Tuesday, February 2, 2010

Anlene~


Saat tangan saya rancak membancuh segelas susu Anlene buat Ayah tersayang, tiba-tiba saya tergamam. Ayah yang sebelumnya terbaring lesu di ruang tamu telah berada di hadapan saya. Berlari ke dapur mendapatkan anaknya.

Tika itu, Ma ke sekolah Akak. Ada mesyuarat PIBG. Jadi, tinggallah saya berdua dengan Ayah. Dah seminggu ayah terlantar kelesuan. Ayah yang selama ini kuat semangatnya sudah tidak mampu bertahan. Penyakit 3-serangkai yang mendiami tubuh makin bermaharajalela. Nak-nak lagi, Ayah memang berkerasan menolak ajakan kami untuk ke hospital. Katanya, tak ada apa-apa yang perlu dirisaukan, dia akan sembuh nanti. Kami hanya mampu akur walau dalam keadaan terpaksa.

Pesan Ma,

"Nanti tengahari, Adik buat susu kat Ayah ya. Bubuh 2 sudu susu, lepas tu bubuh air panas separuh gelas. Yang selebihnya tambah air masak tau. Nanti melecur bibir ayah kalau adik tak tambah air masak."

Memang kebiasaan Ayah lebih suka minum minuman 'panas tulen.' Maknanya, tak ditambah langsung dengan air masak. Air panas sepenuhnya. Tapi, mengingatkan Ayah perlu makan ubat, takkan nak telan dengan 'air panas mati' tu kan. Tu istilah yang selalu Ma gunakan. Kerana? Ma cakap air panas tu boleh matikan kuman-kuman. Sebab tu nama dia 'air panas mati.' Ooohhh.... Macam tu rupanya=)

Berbalik kepada permulaan cerita tadi, saya terpaku melihat Ayah yang ternyata sangat lesu itu berlari ke dapur mendapatkan saya. Agak-agaknya kenapa lah Ayah mendapat 'semangat luar biasa' itu??



































"Adik kena air panas ke??"

"Ehh... Tak ada pun, Ayah. Ni dah siap pun air Ayah."

"Ayah dengar Adik nangis tadi. Suara menjerit."

"Tu suara anak Kak Ti kat sebelah, Ayah. Gaduh dengan abang dia lah tu."

"Oh syukur..."

Terpancar kelegaan pada sinar mata Si Ayah. Serta merta sebak mula menyerbu ruang hati saya tika itu. Ayah mampu berlari ke dapur walau dia kelesuan tiada upaya untuk bangun pada asalnya. Kekuatan luar biasa yang hadir. Dari mana?? KASIH SAYANG buat seorang anak. Dan kasih sayang itu benar-benar mengalir di segenap urat nadi saya....

Peristiwa ini bukan sehari, seminggu, sebulan atau setahun. Tapi hampir 15 tahun yang lalu. Ya... 15 tahun.. Lebih daripada 5000 hari yang lalu. Namun, saya tak pernah lupakan segala riak muka Ayah tika saya masih berumur 8 tahun itu.... Ayah sayangkan saya^_^ Siapa yang boleh mengungkapkan Ayah tak sayangkan saya, saya mampu untuk merenung matanya mencari pembohongan yang nyata.

Jika diberi kesempatan untuk bertemu jodoh yang ditakdirkan buat saya, saya ingin sekali dia belajar apa yang ada pada diri Ayah. Tak perlu memarahi untuk memberi didikan. Hanya kata-kata penuh kelembutan dan bermakna yang mampu difahami oleh kami anaknya. Jiwanya gigih, segala kesusahan takkan mampu kami kesan. Semampu yang terdaya, kesakitan disoroknya daripada pengetahuan kami... Pemurah pekertinya, lebih-lebih lagi dalam ikatan persahabatan. Kata Ma, memang sikap Ayah takkan mengecewakan sahabat yang memerlukan pertolongan. Jika hanya RM5 yang berada di genggamannya, dia sanggup memindahkannya ke tangan sahabat yang memerlukan pertolongan. Begitulah perumpamaan kemurnian hati Ayah dalam berukhwah. Saya pegang setiap kata-kata Ma yang menjadi azimat untuk saya bersahabat... Maka saya tidak lagi hairan pabila jenazah Ayah dari HKL sampai di Kg Morak, Tumpat, Kelantan, rumah arwah Mok (nenek saya) dipenuhi hadirin yang sangat sedikit saya kenali, hingga ke sepanjang jalan ke Tanah Perkuburan. Ramai yang sayangkan Cg Salleh=)

Jadi, saya kena tunjukkan kasih sayang sejati untuk Si Ayah. Meraih gelaran anak yang solehah=) Bekalan buat dirinya di alam sana. Doakan moga saya mampu memberi kasih sayang itu buat dirinya ya... Ameeeen ya Rabbal 'Alameeenn...




~ Di saat ketabahan mula berkurangan dan menipis, saya ingin menggapai tangan yang penuh dengan ketabahan milik Ayah...

5 comments:

passerby said...

insyaAllah...anak solehah, satu hadiah yang sangat bermakna buat seorang ayah, biarpun dia sudah tiada lagi. Semoga cik candlesky dapat mewarisi ketabahan yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada arwah ayah cik candlesky.

As said...

T_T
i witness a great and solehah daughter of him, staying and growing in front of me..
being a wonderful woman ive ever meet..
berbahagialah ayah di sana melihat kamu di sini

candlesky said...

buat passserby:
~Ameeenn.. Moga doa itu sentiasa dimakbulkanNya..Thanks a lot=)

buat As:
~uhuk2...still far away to gain that title, dear..
plz remind me...always...

saya said...

awak tetap kiniey yang saya kenal dulu..

~candlesky~ said...

tak syg...sy dah banyak berubah T_T tak baik mcm dulu..uhuk3