Friday, August 20, 2010

Leraikanlah

"Pokok durian tu dah tak lebat berbuah sekarang ni kan, Ma???"

"Lepas Cek meninggal, dah makin kurang buahnya. Dia tahu tuan dia dah tak ada. Anak cucu pun dah jarang balik macam dulu."

Suram di wajah Ma jelas terpancar walau cuba disorokkan. Memang pokok durian nan sebatang kat belakang rumah tu dah tak rancak berbuah seperti sebelumnya. Isi durian tu memang sedap. Buah memang kecik-kecik je. Tapi manis. Lemak berkrim... Heeee.

Buah durian ni, kita tak boleh nak ramal isi dalamnya. Ops, ok. Boleh ramal, tapi betul ke tak, tak boleh kita nak pastikan. Yang kadangkala meleset sama sekali daripada jangkaan kita. Dah namanya ramalan kan. Macam tu jugak lah hati orang. Rambut sama hitam [walaupun sekarang dah ada macam-macam jenis pewarna rambut], tapi hati yang sebenar-benarnya hanya di dalam pengetahuanNya...

Kadangkala mereka mampu senyum di hadapan kita. Manis bicara usah dihitung, memang tak terlarat dikira. Namun, jauh di dasar hati.... Hanya Dia yang sedang melihat. Bukan merobek segala keburukan yang berada di luar pengetahuan kita. Namun itulah yang terjadi. Dendam mampu merubah segalanya. Kadangkala, hati mulai serik. Lantas, bisikan itu hadir.

'Jangan baik sangat dengan orang. Tengok apa yang dah dialami oleh insan-insan yang kau sayang. Berbaloikah budi yang ditabur sedangkan kaca yang dicurah buat kita?'

Perit. Memang pedih. Namun apalah daya kita sebagai manusia? Mengumpul dendam?


Tidak... Bukan itu yang diajar Nabi kita.

Jadi....

Maafkanlah...

Dan percayalah..

Tenang itu pasti dimiliki...


[Sedang memujuk hati untuk merelakan segala kepahitan yang terbuku dalam hati... Maaf itu sudah lama hadir... Namun, berdepan itu biarlah hanya dalam mimpi..]

4 comments:

As said...

itulah yang sebaiknya mama :)
remember you can always email me like you used to do before :P
hehe
discuss things that only us know :D

mama. be tough!

~candlesky~ said...

hait dik!!toche...as always~~ :D

أم زهير محمد فضلي said...

xmo sedey2 ye..sket2 xpe..banyak2 xleh.. aja2!!

~candlesky~ said...

uhuuu...otei cekmek tomei :) fighting!! :)