Tuesday, March 9, 2010

Syair rindu~ ^_^

Saya baru je lepas habiskan sebungkus nasi. Berlaukkan ayam masak merah dan sayur kubis goreng. PERCUMA tau=) Dapat masa sesi dengan Abbott tadi. Abbott ni adalah satu syarikat terkemuka yang mengeluarkan produk nutrisi. Jadi, kami sebagai 'Bakal-bakal Pakar Pemakanan' [ ameen;) ] perlulah mencerna dan mengahadam setiap produk yang berkenaan. Kerana?? Kebanyakan produk ni adalah untuk pesakit-pesakit yang memerlukan nutrisi tanpa menggunakan oral. Maksudnya, tak boleh nak makan macam orang biasa. Tapi, tenaga masih perlu dibekalkan. Jadi, caranya ialah melalui tiub [ tube feeding ]. Eh panjang pulak bercerita pasal enteral product ni. Sebenarnya nak bagitahu nasi yang saya makan tadi PERCUMA je. Heeee. Lewat kan saya makan?? Tak sempat nak makan tadi, lepas Maghrib ada kuliyah Tazkiyatun Nafs. Sempat berbuka dengan Air Oren dan Pisang Goreng je dulu=) Mata dah mengantuk, tapi kena tunggu kejap sementara mereka [ para makanan ini ] dapat masuk ke dalam tempat yang sepatutnya. Kerja memang banyak, tapi..... Nak tidur dulu=) Heeee

Jadi, inilah tempat untuk menenangkan mata saya supaya bertahan sebentar=) Hari ni saja, 3 kali saya telefon Mama Tersayang. Sebab??? Adalah... Heeee.. Nak cari kekuatan. Biasanya sekali sehari je. Tapi, bila hati dah gundah gulana [ walau apa pun sebabnya ], tiada suara insan lain yang mampu mengubat hati saya setanding suara buah hati yang satu ini. Rasa macam nak je telefon lagi, tapi Ma mesti dah lena. Tak apalah, insyaAllah pagi esok saya dapat mendengar kembali suara merdu itu...

Kurangkapkan syair rindu buatmu...
Dan kujadikan sebuah lagu...
Buat kudendangkan untukmu ibu...
Tanda kasihku tetap satu...

Semerdunya buluh perindu...
Tidak semerdu suara kasihmu...
Yang pernah dulu mendodoikan daku...
Dalam dakapan hikmahmu...

Tiba-tiba teringat betapa seronoknya waktu malam zaman kecil-kecil dulu. Sebabnya?? Kalau masuk je masa untuk tidur, saya tak akan melelapkan mata selagi Akak tak bersedia untuk tidur. Maknanya, kalau Akak kena siapkan kerja sekolah, saya akan tunggu sampai Akak siap untuk tidur sama-sama=) Saya masa tu 5 tahun. Tak ada kerja sekolah sebab saya tak bersekolah. Heeee... Saya tak dihantar ke Tadika. Jangan salah anggap tau. Ayah memang nak hantar, tapi masa tu pendaftaran dah penuh. Jadi kalau nak masuk tadika jugak, Ayah kena hantar saya ke Tadika yang agak jauh. Lepas Akak setuju nak jadi 'Cikgu Sakira' untuk Sakini, Ayah pun buat keputusan untuk saya bertadika di rumah sahaja=) Saya akui, Akak memang garang.. Huuu... Tapi tak apa. Sebab garang dia lah saya dapat membaca dengan lancar sebelum memasuki sekolah yang sebenarnya. Terima kasih, kak!!^_^

Berbalik kepada kisah waktu tidur. Akak memang akan ajar sesuatu [ apa sahaja ] untuk adiknya sebelum tidur [ dalam gelap dengan badan dah berselimut ].. Antaranya, lagu ' Kereta Kecil Warna Merah'.. Saya tahu lagu tu walau tak ke tadika=) Yang saya paling tak lupa, sebelum lelapkan mata Akak akan baca Ayat Qursi. Dan saya akan disuruh mengikut bacaannya. Setiap malam. Sehinggalah akhirnya, bacaan itu fasih di bibir saya sebelum saya mengenali Al-Quran [ masa tu baru Muqaddam ].. Sekali lagi, Terima kasih, kak!!^_^

Kalau Ayah kena out-station, kami akan tidur dengan Ma. Semestinya saya berada di tengah-tengah. Sebab saya nak peluk dua-dua [ Ma & Akak ]... Heeee.. Kalau dengan Ma, Ma mesti berzanji atau bersyair. Bait-bait kata yang merintih hati. Antara yang saya tak lupa:

Duduk menangis di pintu kubur...
Sesal dunia, tak berguna...

Ma cakap, arwah nenek yang selalu ungkapkan semua tu. Oh rindunya saya padanya. Macam manalah muka nenek saya tu. Saya memang tak sempat nak tatap wajahnya. InsyaAllah dapat jumpa kat syurga [ Ameeeenn Ya Allah ].. Itulah bekalan yang Ma bagi sebelum kami melelapkan mata. Banyak lagi sebenarnya. Tapi, kena tanya Ma balik semua-semua tu. Banyak dah lupa sebab tak pandai nak bersyair macam Ma. Heee... Rasanya cukup setakat ni dulu. Saya dah mampu untuk tidur dengan penuh senyuman membayangkan waktu indah itu^_^

~Teringin sangat nak kecapi lagi saat tu [ Saya tidur di tengah diapit Ma & Akak ].. Sekurang-kurangnya sekali sebelum saya melangkah ke alam rumahtangga. InsyaAllah saya akan buat 'permintaan istimewa' itu kepada mereka.. Heeeee

5 comments:

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

nak syair ramadan bleyy?? ahaha.. ~

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

nak syair ramadan bleyy??? heee~

candlesky said...

huuu...ni apa kes smpai 2x komen ni??mmg nak sgt2 la tu...kini xpndai buat syair..kena tuntut ilmu dgn Ma dulu..heeee

saya said...

beshnya..huhu..

~candlesky~ said...

besh sgt yang...nak balik zaman kecik2 dulu...uhuuuu