Tuesday, February 28, 2012

Rindu yang tak terungkap

Salam'alaikum :) Pagi ni saya datang ke tempat kerja dengan satu perasaan rindu. Rindu sangat.. Rindu nak ke sana.. Rindu sangat nak berada dekat denganNya, melihat rumahNya. Antara drama yang tak berapa lama lalu ditayangkan di TV3 (saya tak berapa pasti tajuk dan waktu siarannya, tapi yang sangat pasti antara pelakonnya ialah Nur Khairiah) betul-betul menyentuh hati dan perasaan saya. 

Bayangkan, seorang insan yang hampir buta (lakonan Nur Khairiah: dia ada masalah yang berkaitan dengan kornea) sangggup bekerja keras siang dan malam, sedangkan dia cuma ada seorang anak lelaki untuk dibesarkan seorang diri. Masa tu dia kerja di kilang perabot. Pabila seorang kakak merangkap insan yang sentiasa menemaninya bertanya:

"Buat apa kau kerja teruk macam ni skali? Kau nak buat ape duit banyak-banyak tu?"

"Saya nak pergi Mekah, kak. Saya nak tengok Kaabah," jawabnya dengan teresak-esak. 

Memang semua dah tahu kan betapa real nya lakonan Nur Khairiah ni. Sepenuh hati dia nangis. Dia terangkan dekat akak tu yang dia tahu diri dia mampu dengan segala kudratnya, walaupun lepas akak tu cakap yang rukun menunaikan Haji tu bukan  wajib bagi mereka yang tak berkemampuan. 

Kuat betul nekad yang tertanam di sebalik niat hatinya kan. Bagi saya, semua insan ada niat untuk ke sana; tempat yang sepatutnya menjadi idaman bagi setiap muslim selagi bernyawa di tempat yang bernama dunia ini. Namun, sejauh mana nekadnya kita nak mencapai impian tu? Seperti mana nekadnya kita nak dapat 5A dalam UPSR, straight A's dalam PMR dan SPM? Tepuk dada, tanyalah hati dan minda. [tengah tepuk dada sendiri -_-]

Gambar daripada sahabat yang bertuah telah dikurniakan peluang ke sana. Alhamdulillah :)

Moga Allah izinkan saya menatap Kaabah, dan saya terlalu ingin untuk memimpin tangan Ma di sana setelah saya terlepas peluang itu untuk arwah ayah [oh, dah bergenang -_- ]. Sebelum itu, saya nekad nak berikan hadiah yang tak seberapa buat arwah ayah dulu (secepat mungkin) dengan hasil titik peluh saya. Maka dengan ini, saya pohon dengan ikhlas hati sahabat-sahabat yang membaca coretan ini untuk turut mendoakan moga hajat saya tercapai. Maka sebab itu lah saya zahirkan niat yang tersimpan kemas ini sejak sekian lama. Terima kasih di atas hati-hati yang sekian lama memahami gelojak keinginan saya ini. Saya amat hargainya, dan moga kurniaanNya yang berlipat ganda lebih baik kembali kepada kalian. Terima kasih..

7 comments:

As said...

Kiniey..

~candlesky~ said...

Cayamm, sowi tak bitau amek gambar tu kat fb kamu! heeeee..

p/s: saya tahu kamu sentiasa doakan saya. terima kasihhhh :)))

Norashikhin Abd Jamil said...

assalamualaikum..boleh saya tahu tajuk drama ni..sy tgk gak tp lupa tajuknya..ada sesiapa yg ingt tak..tgh cari tajuk nk download ceta ni..tq

~candlesky~ said...

waalaikumussalam :)

haa.. tu lah. saya pun tengah cari tajuknya. tapi sampai sekarang tak jumpa. huuuu

Norashikhin Abd Jamil said...

ingt tak sapa pelakonnya selain khairiah..bront palare kn..lg?
sy try tya pakcik google..klu dpt sy post kt sini yer..:D

Norashikhin Abd Jamil said...

salam..saya dh dpt tajuk drama ni..tajuknya Hajar Aswad..
sesape yg nk download leh bukak link ni..sy pn tgh d/load ni..nk tgk sekali lg..

http://www.kepalabergetar.net/2011/11/hajar-aswad-skrin-aidiladha-tv9.html

~candlesky~ said...

waaaahh.. thanks a lot! :))

jom kita tengok lagi..