Wednesday, October 10, 2012

Lima. Untuk DIA :)

"Bukan senang nak senang, dik." nasihat Abang Min buat adiknya ini. Terngiang-ngiang. Masih. Walau saya belum merasa nikmat dan cabaran membesarkan anak sendiri, sedikit sebanyak gigih yang terlihat pada wajah abang-abang dan kakak-kakak mampu meresap dalam jiwa. 

Awal pagi tadi, sambil menghala ke stesen LRT, nombor Akak saya dail. Betul-betul terlupa untuk mendengar suara birthday boy semalam. Niat di hati, mahu mengucapkan sendiri usai pulang dari tempat kerja. Namun, setelah lencun dek hujan lebat semalam, langsung terlupa. Tambahan pula menggunakan perkhidmatan awam, yang menyebabkan watak akan berubah menjadi ikan pabila tiba waktu pulang. Ikan sardin! :D

"Panjang umur adik. Baru je duk ngumpat pasal adik dengan Abang Mat."

Ish. Sungguh tidak berilmiah perbincangan suami isteri dalam perjalanan ke tempat kerja itu! Tidak mahu tahu apa yang dingumpatkan oleh mereka (pasti Akak akan bercerita juga), saya terus bertanyakan tentang Syamil.

Saya: "Semalam Akak bawa Syamil pergi mana?"

Akak: "Tak sempat bawa gi mana-mana, dik. InsyaAllah hujung minggu ni lah. Tak larat sangat semalam. Lagipun, dia nak pergi sekolah pulak hari ni."

Saya: "Dia tahu tak semalam tu Hari Jadi dia?"

Akak: "Tahu. Akak ada bagi bekas air Tupperware yang Adik tempah dengan kawan Adik tu, yang kecik, warna biru. Akak cakap kat dia, Mil, ni Umi bagi hadiah Hari Jadi Mil tau. Lepas tu, dia sengih malu-malu. Hari ni terus mintak nak bawak pergi tadika."

Saya tak mampu menahan senyum. Begitulah Syamil. Walau diberi sebiji gula-gula, dia tetap gembira. Harga memanjakan anak bukan terletak dengan mainan berharga ratusan ringgit, namun kasih sayang yang mengalir daripada setiap pemberian itu akan dirasai. Umpama magnet yang menarik segala benda bersifat logam. 









 


 















Masa berlalu dengan begitu pantas kan? Syamil dah berumur 5 tahun. Dah banyak perkembangan. Muka pun dah berubah. Tembam pun dah berkurang. Cuma Ciksu sahaja yang masih kekal awet muda sama seperti 5 tahun dulu. 


Gambar di atas ni sempena sambutan Hari Lahir Muiz. April lalu. Syamil tumpang pakai topi sekali. Abang Muiz memang baik kan? :)) Maksu buat pulut kuning. Ajak kawan-kawan Muiz datang rumah. 
Simple yet meaningful for him I'm sure.



Dan ini pula, video khas yang tak pernah didedahkan. Diambil semasa Aidilfitri 2011. Syamil takutkan air laut! Akhirnya, Abang Muiz juga yang dukung. Huuuuu

Akhir sekali, buat Syamil:



SELAMAT MENJADI ANAK SOLEH :)

p/s: Moga secebis coretan Ciksu ini dapat ditatap Syamil pabila dia telah cukup faham apa sebenarnya erti hidup :))

2 comments:

Anonymous said...

Secebis je ke ciksuuu??? buat laa byk cebis.. kikiki.. ~~~

~candlesky~ said...

secebis dulu.. nanti dah 10 tahun, baru kita tambah bercebis-cebis ye. ni dinamakan langkah demi langkah :p