Monday, October 15, 2012

Merancang dan Perancang.

*Fasa bertukar*

Ya. Banyak perkara yang sangat sedikit dalam pengetahuan kita. Malah, banyak juga yang kita tidak langsung punyai idea tentang relevannya nikmat yang dikurniakan. Bagi saya yang jarang merancang dengan sebenar-benarnya, memang satu kejayaan besar pabila saya sudah menyenaraikan perkara yang akan saya lakukan dalam 2 tahun yang akan datang sekurang-kurang atau selebih-lebihnya. Boleh pilih yang mana suka, kurang atau lebih. 

Jujur, saya bukanlah manusia yang cukup berani untuk membuat perancangan jangka masa panjang. Ini adalah pengakuan yang bukan mudah bagi saya. Huuuu. Jika ramai insan yang boleh menjawab dengan lancar apa yang mereka mahukan dalam masa 5, 10 mahupun 20 tahun yang akan datang, saya perlu termenung sekurang-kurangnya setengah jam untuk menyenaraikan apa yang saya mahukan. Itu pun kalau ada senarai yang terhasil. Keberangkalian tidak ada itu adalah tinggi. Saya memang bukan seorang perancang yang baik -_- Sebab tu, kalau orang tanya nak kahwin umur berapa, (nak sahaja) saya masih gagal untuk menjawab dengan tepat mengikut kehendak hati. Jawapan yang saya rasa senang, "masa Degree dulu target tu" adalah bukan 100% kehendak hati juga. Punca utama? Saya yakin semua yang ditentukan Allah itu sudah terlalu molek. Namun, tak salah merancang kan? Cuma sekali lagi saya ulangi, saya amat lemah dalam mengatur perancangan.

Semenjak 2, 3 minggu yang lalu, saya mula merasakan satu semangat yang ....... sungguh, tak boleh diungkapkan. Yang pasti, itu semangat yang jitu untuk meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana. Surat tawaran dari UM yang pada mulanya saya terima dengan perasaan yang agak 'beku' mula saya tatap kembali. Laman pemberi biasiswa bagi pelajar Master by Research kembali saya taip di ruang Google Search. Saya tidak pasti dari mana semangat itu datang, atau kembali. Yang pastinya saya sangat bersyukur. Saya kembali membelek timbunan jurnal yang telah dibekalkan oleh insan yang baik hati sebelum saya memulakan kerjaya di sini. 

Namun, aturan Allah itu sangat cantik..

Kini, (bukan nama saya ya :p) syahdu itu mula menjengah. Sedang mula menyiapkan hand over tasks untuk insan bertuah yang akan menyambung perjuangan saya di bumi UM ini.

Siapa boleh menduga?



p/s: Mungkinkah ada lagi kejutan, kejutan dan kejutan yang sedang menunggu?

2 comments:

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

wahh.. tahniah ye... erm... balang yg kecik ke balang yang besar tu mksudnye kenaikann gaji kann?? kekekeke.. lol!

~candlesky~ said...

makasih pak madan :p

tu maksudnya dunia besar penuh cabaran untuk org kecik (ilmu di dada, bukan saiz ya) mcm saya..