Tuesday, April 28, 2009

Kita dah tak boleh jumpa...

"Jom kita duduk kat bawah pokok tanjung tu."

Tangan saya dihalakan pada sebatang pokok yang rendang bersebelahan dengan bangunan yang menempatkan murid Pra Sekolah...


Lalu, 3 pasang kaki melangkah ke arah yang dicadangkan. Itulah 3 sekawan... Su, Yani dan saya. Ketika itu kami masih di Darjah 4 (kalau tak silap ingatan saya ni..huuu). Waktu rehat sudah bermula beberapa minit tadi. Murid-murid yang terlalu ramai menyebabkan kami mengambil keputusan untuk mencari bangku yang lain selain susunan tempat duduk di kantin itu. Yang sudah semestinya sangat sesak. Dan sangat hingar-bingar.

Sambil berjalan, Yani bersuara.

"Esok ayah saya balik. Seronok sangat. Dah dua bulan ayah saya tak balik."

Raut wajah Yani benar-benar menggambarkan apa yang terucap di bibirnya. Ayahnya bekerja di Singapura. Mencari rezeki buat menyara seisi keluarga. Biasanya ayahnya akan pulang sekali dalam masa sebulan. Namun, kali ini dia terpaksa menanggung rindu menunggu ayahnya pulang lebih lama daripada kebiasaan.

Saya hanya tersenyum melihatnya gembira. Saya akui saya dapat rasai kegembiraan itu.

"Kita dah tak boleh jumpa ayah kita. Ayah kita dah tak balik, kan Kini?"

Soalan Suraya itu benar-benar menyentuh hati saya yang telah sedia tersentuh sejak dari tadi. Saya serba salah. Kalau memberi respon pada kata-kata Su, Yani pasti terasa. Namun, jika dibiarkan tanpa apa-apa tindak balas, hati Su juga akan terluka. Akhirnya hanya senyuman terukir di bibir ini. Lantas, segera saya alih topik perbualan itu. Saya menunjukkan beg duit kecil yang dibeli oleh Ma semalam.

"Cantik..." Komen mereka berdua. Sambil bibir terus berceloteh, saya dapat lihat wajah mereka sudah tidak sekelat tadi.

Alhamdulillah=)


*******


Secebis memori yang masih utuh dalam ingatan saya. Menyedarkan saya tentang pengertian. Pengertian tentang hati dan perasaan. Saya sama sekali tidak dapat menyalahkan Yani atas perkongsian perasaan gembiranya. 'Berkongsi suka duka.' Itulah gunanya kawan kan? Walaupun umur kami belum mencecah belasan tahun, cerianya hidup banyak datangnya daripada kawan-kawan.

Namun, Su jugak tidak harus dituding jari atas keterlanjuran katanya. Su adalah seorang anak yang kehilangan bapanya seawal usia 4 tahun. Saya pernah bertanyakan Su,

"Awak ingat lagi tak muka ayah awak?"

Minda ini hanya menganggap yang usia 4 tahun dan 8 tahun itu tidak jauh untuk mengingati wajah insan yang membesarkan kami. Yelah, saya kehilangan ayah pada usia 8 tahun. Dan saya masih mengingati setiap inci memori bersama ayah, apatah lagi raut wajahnya. Jadi, begitulah telahan saya padanya. Dan saya cukup sedih mengingatkan jawapan Su.

"Tak ingat langsung. Saya tengok gambar je."

T_T Betapa pedih hati ini mendengarnya. Ya ALLAH... Engkau Maha PENYAYANG. Dia berikan saya peluang untuk mengecap nikmat kasih sayang yang saya mampu kenang hingga ke hari ini. Walau dia tiada di depan mata, dia sentiasa setia menemani hati saya. Menjadi semangat yang tak pernah luntur menghadapi mehnah dunia.

'Jangan lokek tenaga. Selagi ada, jangan sayang untuk memberi..'

Antara kata-katanya yang takkan saya padamkan dari kotak ingatan ini...


~Pesanan buat diri sendiri dan semua sahabat: Hargailah selayaknya.... Setiap insan dan perkara yang ada di sekeliling kita.. Sebelum kita tidak lagi punyai masa, untuk menyatakan betapa berertinya ia dalam hidup kita... (al-Fatihah buat arwah ayah, Salleh bin Awang)

4 comments:

adik said...

buat sekian kalinya air mata bergenang...
mujur tak tumpah...

kiniey..kite igt tym kite darjah 4,
sangat lah kanak2 n maen je tau..

pdhal org laen, da mcm2 dia lalui..
huuu

mane kate2 kwn kiniey tu?
kite sangat terkesan ngn kate2 tu tadi..

candlesky said...

buat adik:
~yg kini cite 2 kata-kata budak sekolah menengah..ni cite sekolah rendah...insyaAllah ada rezeki nnti kini wat 1 post berkaitan yg 2 plak ye..=)

xpe dik.masa main2,main la puas2.jgn jadi mcm akak ni.bila besar bru nak main2..heeee

As said...

orang tu kan kini, keje die wat drama swasta je malam ni :D

dari tadi lagi

:Dngee

candlesky said...

buat As:
~memang2...dah tak dapat nak tgk tb..apa lagi...belakon sndiri la=P