Thursday, April 30, 2009

Masam manis=)

Teringin sekali kali ini untuk berkongsi tentang kehidupan berumahtangga. Ops, jangan ada salah faham sama skali. Belum sampai serunya lagi=) Ini hanyalah titipan yang lahir daripada pemerhatian insan yang sama sekali KOSONG dalam erti kata pengalamannya...Tiap kali berada di sisi akak, melihat bait-bait perbualannya dengan suami tersayang, saya banyak berfikir.

'Patutlah ALLAH jadikan lelaki tu, pasangannya perempuan.'

Kalau 'bukak kedai kopi' dengan Akak dan Abg Mat, saya asyik gelak memanjang tengok gelagat mereka. Tiap hari (atau dengan lebih tepatnya SETIAP KALI) mereka berborak, mesti ada 'perdebatan tidak formal' yang terjadi. Dan saya hanya menjadi penonton yang sesekali diajak Abg Mat untuk menjadi penyokongnya... Huuuu.. Kalahkan kakak sendiri pulak:P Jangan marah ye kak. Walau apa pun terjadi, Akak kalah teruk mana pun, adik tetap sayang Akak!!! Heee... (tapi akak jarang kalah kan? ;p)

Salah satu adegan. Marilah kita hayati bersama...

*****

"Abah, esok kalau Umi nak pergi Seksyen ** dengan adik kena lalu ikut jalan yg dekat kilang ** tu kan??" (Akak)

"Astaghfirullah. Umi tak ingat lagi jalan tu? Dah lebuk jalan tu abah lalu dengan umi." (Abg Mat)- sambil menggeleng kepala.

Lalu, saya pun menyampuk.

"Susah kak kalau tak ingat jalan nak bawak kereta. Patutlah akak tak boleh ambik lesen lagi."

"Tu lah dik. Kalau Abg Mat cakap, dia tarik muka. Jalan yang duk lalu hari-hari tu pun, dia tak boleh nak perasan." (Abg Mat)

"Ala... Nanti dah boleh bawak kereta, dia automatik dapat ingat sendiri. Kalau sesat pun, berhenti dan tanya je lah. Tak macam orang tu. Susah sangat nak berenti tanya. Rela habis minyak kereta cari sendiri kalau sesat." (Akak)-dengan muka tak puas hatinya... Huuuuu..

"Kita kena usaha cari sungguh-sungguh dulu. Cari dulu betul-betul." (Abg Mat)

"Kita ni kan hidup bermasyarakat. Ni lah masa untuk kita gunakan sebaiknya masyarakat tu. Apa nak susah. Berhenti dan tanya je lah. Orang laki memang macam tu." (Akak)-sudah mula mempamerkan 'senyum perli'nya.

"Tengok dik. Nak menang jugak tu. Susah cakap dengan MEM BESAR ni. Abg Mat ni macam ni lah. Tak pernah nye dia bagi can." (Abg Mat)-sambil mata mengerling isterinya yang tersayang..

"Heeee... Marah, bah??" Akak sudah mula tersengih memujuk.

"Uish.. Marah apanye. Kita kena usaha sungguh-sungguh. Selagi hayat dikandung badan, masanya tetap ada untuk menang." (Abg Mat)-dengan raut wajah 'tak heran' nya... Huuuu


******

LELAKI : Malu bertanya @ Ego?? Atau lebih selesa berusaha mencari jalan penyelesaian sendiri?

Hanya mereka yang bergelar lelaki mampu menjawabnya. =) Namun, sedikit pembacaan yang dikutip daripada Men are from Mars, Women are from Venuses, lelaki lebih selesa memilih GUA berbanding MANUSIA untuk mencari jalan penyelesaiannya. Sebaliknya berbeza dengan wanita yang akan mudah melahirkan emosi untuk dikongsi dengan manusia. Ohhh... Alangkah sempurna aturanNya, bukan?? Saling melengkapi dan bersedia untuk dilengkapi. Betapa bahagianya...^_^


Ops terlupa pula: (loghat kelate)
lebuk=seperti hancur (contoh yang paling jelas-rumput yang dipijak berulang kali)
*kalau tak faham lagi, silalah rujuk kamus-kamus (orang kelantan yang bukan celup..heeee) yang terdekat..


8 comments:

Jepah said...

da x lame la tu kiniey... =p

candlesky said...

buat Jepah:
~huuuu...xlama dah rs syamil nak dpt adik..huuuu

As said...

haha
pernah 2-3 kali sempat dengar

dengan patik sama di ajak jd oenyokong
haha

tp salu jadi tukang gelak jelah
hahahaha

candlesky said...

buat As:
~huuuu...btul kan?? tu tak masuk part kangkung yg jadi ulam yg Abg Mat addicted lg...

~ MAR ~ said...

Masam manis??
Pahit manis??
.....
?????
ngeeehehee~

candlesky said...

buat ~MAR~:
~masam manis tu pembuka selera. yang lainnya pelengkap rasa=) nnti blaja catering tahu la apa yg sesuai jadi appetizer..heeee

taQi said...

There's this one famous book, written by an English author, Why Man dont listen and Woman cant read Maps [Allan & Barbara Pease].

candlesky said...

buat taQi:
~Mcm bese dgr tajuk buku 2..Thanks 4 d sharing=)