Thursday, April 16, 2009

Mampukah sekuat dulu?? (bghn 3)

Saat coretan ini sedang ditaip, laptop saya ini sedang meluahkan lagu Untukmu Ibu. Nyanyian Mamat. Macam tahu-tahu pulak kan sesuai untuk jadi background music…Sudah terlalu lama lagu ini muncul, seingat saya ketika itu zaman saya baru memasuki alam persekolahan…

“Ampunilah dosaku sejak ku dilahirkan…

Hingga akhir hayatmu..”

Sungguh, saya benar-benar tidak dapat menggambarkan jika suatu hari nanti saya kehilangan permata hati nan satu ini. Oh... Saya tidak mahu menggambarkannya.

‘Ya Allah, kau berikanlah peluang padaku untuk terus menggembirakannya semampu mungkin..’

**************

Peperiksaan PMR akhirnya sampai ke penghujungnya. Saya masih ingat, selesai sahaja kertas yang terakhir, kami (ma, akak dan saya) pulang ke kampung arwah ayah. Di Morak, Tumpat. Tujuannya? Merawat akak. Akak sakit teruk yang mana agak sukar untuk saya terangkan. Akak terpaksa quit daripada mengikuti kursus Jururawat Masyarakat di Taiping, Perak. Tak dapat saya gambarkan betapa deritanya akak. Satu demi satu tangga yang didaki runtuh.

Di sana, kami tinggal di rumah Pak Teh Mat (abg arwah ayah). Akak diubati di sana. Setiap malam ma berjaga. Saya yang masih muda belia pun tak mampu untuk melawan kekuatan ma bersengkang mata menjaga akak. Jika dulu ma menemani saya untuk mengulangkaji pelajaran, kini tiba giliran akak pula untuk ditemani. Waktu saya menghadapi PMR, akak dah sedia sakit. Tapi, sakitnya menjadi-jadi selepas itu. Antara penyebab saya tidak ingin tinggal di asrama. Ma banyak merahsiakan tentang sakit akak ketika saya di asrama. Malah, saya tidak diberitahu walau sepatah pun pabila ma ke Taiping dengan Pak Ngah untuk mengambil akak. Oh ibu.. Betapa kuatnya dirimu…

Di sana, setiap dinihari, saya mengikuti Makteh ke masjid. Makteh adalah ibu saudara saya. Isteri kepada abang arwah ayah saya(harapnya tak mengelirukan..hee). Sangat syahdu bersembahyang Subuh di situ, masjid yang hanya bersebelahan dengan kawasan perkuburan, di mana jasad ayah disemadikan. Setiap kali berjalan kaki pergi dan pulang, mata saya pasti akan terhala pada nisan di pusara ayah. 'Tempatkan dirinya di tempat yang terpuji, Ya Allah.' (al-Fatihah untuk arwah ayah). Saya berjalan beriringan dengan Mak Teh. Ma di rumah menjaga akak, tidak meninggalkan tanggungjawabnya walau sepintas lalu. Nekad saya makin kuat.

‘Ya Allah, kau kurniakanlah daku 9A. Aku terlalu menginginkannya…’

Sesungguh hati saya berdoa. Saya amat tidak sanggup melihat penderitaan yang ditanggung ma dan akak. Lalu, hati ini memujuk diri sendiri. Allah akan kurniakan kebahagiaan yang hakiki di hadapan kami. Ya, ada kebahagiaan yang menanti.... Teruskan kesabaranmu, wahai diri.

Agak lama kami berada di Morak. Atok di rumah dijaga Maksu. Alhamdulillah ada Maksu, dan Muiz dah makin besar. Menjelang keputusan PMR diumumkan, saya pulang sendirian ke rumah. Ma masih tidak mampu pulang walau akak telah menunjukkan tanda-tanda semakin baik. Menaiki bas dari Kota Bharu, hati saya sudah mula berdebar kencang walau keputusan akan diumumkan esoknya… Saya singgah di bandar Pasir Puteh, membeli buah untuk si kecil Muiz. Buah anggur. Terasa sangat bahagia pabila menyuap Muiz yang amat menggemarinya.

Malam itu saya tak mampu melelapkan mata. Tak dapat saya agak apa keputusan yang akan saya genggam keesokannya. Yang saya tahu, saya telah lakukan yang terbaik. Namun, ada juga kertas yang saya rasakan agak mencabar….

Segera saya teringatkan perbualan dengan ma tersayang sebelum bertolak pulang.

"Ma, adik takut. Kalau adik tak dapat macam mana?"

"Takpe dik. Rezeki tu kan Dia yang bagi. Ma terima apa jugak keputusan yang adik dapat. Ma tahu adik dah usaha sehabis daya." Ma masih mampu mengukir senyum.

"Tapi... Adik nak 9A. Mesti ma sedih kalau adik tak dapat kan?"

"Tak. Ma tak sedih langsung. Ma dah bersedia terima apa je keputusan adik dapat nanti. Dahla, Abang Aziz dah tunggu tu. Cepat, nanti lewat sampai Pasir Puteh."

Lalu tangan ma saya sambut. Sebelum pipinya saya cium.

"Ma doakan adik ye."


Hati saya terus berdetik. Mengingat kembali akan kertas-kertas yang telah saya lalui. Serasa banyak betul kesilapan yang telah saya lakukan. Mana mungkin 9A itu mampu saya capai. Hati mula berdegup kencang.

'Macam tak ada rezeki je aku nak dapat 9A...'

Dan saya sama sekali tidak sedar bila mata ini terlelap....

*********

Pon pon...

Sampai jugak akhirnya Pikah. Walau ternyata dia tidak lewat, namun sudah hampir sejam saya menanti bunyi itu.

"Jom.." Ternyata Pikah juga tidak sabar. Terus sahaja saya menuruni anak tangga.

"Maksu... Adik pergi dulu." Maksu yang berada di dapur bergegas datang.

Eh, tak salam lagi. Saya lantas naik semula. Tidak sempat mencabut sandal. Bimbang makin lewat. Tangan Maksu saya capai.

"Nanti adik nak pergi bandar lepas tu kan? Adik tolong beli sayur tau."

Saya mengangguk.

"Maksu doakan ye."

"Selamat berjaya." Maksu mengukir senyum cuba menghilangkan gundah di hati saya.


Sampai di sekolah, sudah ramai kawan-kawan saya yang sudah setia menanti. Ada yang datang bersendirian. Ada yang datang bersama ibu ayah. Tak kurang juga yang datang membawa adik sebagai teman. Jam sudah menunjukkan ke pukul 11.oo. Kami harus setia menanti.

"Cikgu tak balik lagi ambik result. Cikgu ada kat PPD lagi." Izani datang menyampaikan berita.

"Habis tu, pukul berapa dapat tahu ni?" Tanya Angah dengan muka tidak sabarnya.

"Cikgu kat pejabat tu cakap paling awal pukul 12.30 ni."

"Laaa... Lambat lagi kena tunggu ni." Masing-masing tidak mampu bersabar dengan penantian nan satu itu.



**********

Masih kebudak-budakan.. Baru mengenali alam sekolah menengah (Tingkatan 1)

Marilah kita sama-sama bersabar untuk menanti sambungan kesudahan secebis perkongsian ini...huuuu^_^

14 comments:

As said...

maaaanaaaa ye kini ni hehe :P :P

candlesky said...

buat As:
~cari2...kl jumpa dpt adiah..huuu

Jepah said...

letak la gambar yg besar sket kiniey... nampak tudug je sume... muka xnmpak...

candlesky said...

buat Jepah:
~kalau besar2, tak mencabar la...huuuu

أم زهير said...

haah ek..mane kini...

xaci la gmba kecik...letakla yg beso sket..

muke sume same je..

candlesky said...

buat أم زهير:
~heee...kl nael btul2 bijak..nael buleh jumpa kini..mana ada sama..yg pkai songkok xkan sama dgn yg pakai tudung=P

أم زهير said...

haa...tau dah..

kini yg 1st baris depan dari kiri...tak pun yg 2nd..tak pun yg 3rd...tak pun yg 4th...tak pun yg 7th...begitulah seterusnye sampai kt batang idung kini..

yea2! nael menang!!

hamba_dhaif said...

la..pe susah sgt...dah taw la..kini duk sblh ustaz tu..sblh kiri ye..btl la kn..huhu..tepat la tu.

candlesky said...

buat أم زهير :
~salah lagi! sila cuba lagi ye cik neal...=P

kena spesifik ye..mana ada org jwb soalan MCQ tanda sume A sampai E. Tak valid=P


buat hamba_dhaif:
~huuuuu... takde pun ustaz kat situ. Ada cg Sejarah n BI je tu...

wa said...

kite tau!
kini baris tgh2 ke5 dr kiri.
betul x?
hehe

candlesky said...

buat wa:
~waaaahh... jgn lupa cuba lagi=P huuu..sape la yg boleh teka ek??xde lagi ni...adiah dah nak jadi pekasam nie...heeee

hamba_dhaif said...

uztaz bkn ker mksdnya cikgu...huhuhu..
kini duk sblh cikgu tu..huhu

candlesky said...

buat hamba_dhaif:
~huuuu...ye2.na'am. Namun,cubaan anda tidak tepat..skit lagi..cuba lagi yek..=P

hamba_dhaif said...

btl la..tu gmbr ms form 2 kn..:D
hehehe...