Saturday, April 11, 2009

Mampukah sekuat dulu??

Walau tahun berganti-ganti kunjung tiba, namun manusia takkan pernah jemu menanti kehadirannya. Senyuman manis, wajah yang kelat, linangan air mata, malah seribu penyesalan berlalunya tahun yang ditinggalkan silih berganti menujah rasa. Walau berbeza kandungan hati kita, kita tetap berpijak di perut bumi dan beratapkan langit nun jauh di atas sana yang sama.

1 Muharram 1430..

1 Januari 2009..

Sama ada Muharram @ Januari yang ditunggu-tunggu, AZAM takkan pernah terlepas mengiringi detik kunjungan tahun baru. Mengingatkan saya akan kenangan yang lalu. Kekuatan azam yang saya miliki seawal 2002 menjengah.

Ketika itu saya masih di Tingkatan 3. Terasa cepat benar waktu berlalu. Muiz yang baru lahir pada waktu itu pun sudah hampir menjangkau umur 7 tahun. Tahun ini ke sekolah lah dia. Becok mulutnya bercerita tentang kasut, beg dan baju baru untuk persiapannya menghadapi alam persekolan tiap kali panggilan saya dijawabnya.

PMR…15 tahun… Umur yang sesuai(barangkali) bagi menyediakan seorang insan yang dipanggil pelajar untuk melangkah ke alam menengah atas. Maka, wujudlah Penilaian Menengah Rendah atau PMR singkatannya. Tapi, ada juga insan yang mengambilnya di usia 14 tahun. Insan yang dikurniakan akal yang bijak untuk melayakkannya melepasi ujian PTS(Penilaian Tahap Satu) atau ‘lompat kelas’. Sekarang, ujian ini dah dimansuhkan. Jadi, sekalung tahniah buat insan-insan bertuah yang berjaya melepasinya.. Azri-org kuat bermacam program:p, Hanisah-‘klasmate’ Allied, Abg Ngah-sepupu yang telah terbang jauh ke Ireland, Idah-‘skulmate’ di SESTER dan semua ‘orang lompat kelas’ di Malaysia..heeee J

Nekad dengan keputusan untuk keluar dari asrama SMK Dato’ Ismail menjelang 2002, saya tidak hadir untuk sesi pendaftaran para penghuni asrama. Natijahnya, saya dipanggil Umi (ketua warden aspuri) pada hari pertama persekolahan bermula.

“Kenapa awak tak datang daftar semalam, Sakini?”

“Emm… Saya dah tak tinggal kat asrama, Umi. Saya duduk rumah.”

“Amboi… Sape yang pandai-pandai bagi awak kelulusan keluar asrama nie?” Umi memandang tepat mata saya.

‘Alamak.. Habis la kali ni. Umi dah nak marah. Ya Allah, tolonglah aku…’ Saya merintih sendirian dalam hati.

“Saya baru je nak letak awak dalam biro Aspuri.” Umi masih tidak mengalihkan pandangannya.

“Umi, saya mintak maaf sangat-sangat. Saya sebenarnya nak teman Ma saya. Atok saya pun sakit sekarang. Dah tak boleh nak bangun. Kalau saya ada, saya bolehlah tolong ma jaga atok. Maaf ye Umi.” Saya memandang Umi dengan muka bersalah (muka seposen..heeee).

“Hmmmm… Kalau macam tu, saya nak buat macam mana lagi.” Umi mula merendahkan nadanya.

“Tapi lain kali, sekurang-kurangnya bagitahu la sepatah kat saya.”

Saya hanya tersengih tanda mengakui kesilapan saya.

*******

Sebenarnya, ada sebab lain juga yang mendesak saya mengambil keputusan nekad itu. Walau saya tidak berbohong pada Umi, namun hakikatnya tidak semua kebenaran saya rungkaikan. Antaranya:

1-Saya ingin lari daripada menyertai kumpulan nasyid. Sekolah saya amat aktif dengan kumpulan nasyidnya. Setiap tahun, pasti kami akan ke pertandingan peringkat negeri. Dan saya salah seorang anggota kumpulan (bukan solo ye..heeee). Apa yang menjadi masalah buat saya, latihan nasyid terlalu efektif bagi saya hinggakan kadang-kadang mengganggu waktu study saya. Untuk pengetahuan, semua ahli nasyid terdiri daripada ahli Aspuri. Maka, apabila saya tidak lagi menjadi penghuni Aspuri, dengan automatiknya saya tidak lagi menjadi ahli kumpulan. Heee…J Walau puas dipujuk Cg Hasnah(jurulatih nasyid @ kami panggil Mama), akhirnya beliau terpaksa mengaku kalah dengan pendirian saya.

2-Saya nak study di awal pagi. Waktu ‘prep’ di sekolah saya pada waktu itu bermula daripada selepas isyak hinggalah jam 11malam. Melepasi sahaja waktu itu, lampu dorm WAJIB ditutup. Kalau tidak, suara Umi akan kedengaran dengan kuatnya….”Dorm 12…Light off!!!” Tak ke malu kalau sampai ke Aspura(yang bertentangan dan hanya dipisahkan oleh Dewan Makan) dengarnya suara itu. Tambahan lagi, saya sebagai ketua dorm, mana mungkin mampu mengingkari arahan itu. Lalu, mahu atau tidak saya perlu mematikan lampu walau tersimpan niat untuk study lebih sikit. Sebenarnya, tabiat saya, suka tidur awal dan bangun di awal pagi untuk study. Namun, jadual yang rigid di asrama sama sekali tidak mengizinkan tabiat saya itu diteruskan.

***bersambung....=)


No comments: