Monday, May 11, 2009

Berita Terkini

"Berita terkini
Hiburan sensasi
Naik bas mini
minum air pepsi"


Berulang kali serangkap lagu ciptaan MEREKA sendiri itu didendangkan di sebelah saya. Tanpa henti. Lama-kelamaan, kolam air mata saya pecah jua. Hati yang ditahan-tahan sejak tadi untuk menjadi kuat sudah tak mampu mempertahankan benteng pertahanannya...

Lantas... Saya sembamkan muka ke meja. Menangis tanpa henti....

"Haa.. Tak tahu.. Kini dah nangis.. Nanti lepas ni Cg Sayuti masuk... Siap korang!" Su bersuara.

Saya masih tidak mengangkat muka.

'Letihnya nangis. Takpe, tahan skit lagi. Biar Cg masuk. Baru padan muka diorang.' Saya berbicara sendirian.

"I am sorry
Emak masak kari
Adik goyang kaki
Abang cari bini
Bini abang cantik
Macam bulu itik.."


Nyanyian berbaur pujukan itu tidak sama sekali dapat meruntuhkan pendirian saya untuk terus menangis. Hati saya sudah teramat sakit. Ditertawakan. Dan ini bukanlah kali pertama mereka melakukannya..

"Maafkan kami...
Maafkan kami...
Maafkan kami...
Maafkan kami...
Maaf kan kami...
Maaf kan kami...."

Lagu dalam Filem Pendekar Bujang Lapuk itu pula didendangkan.

'Huh, jangan harap aku nak bagi muka. Siaplah korang lepas ni!!' gumam saya dengan muka yang masih dibenamkan di meja. Dah basah lencun meja tu dengan air mata saya.

Akhirnya sakit hati saya terubat. Masuk sahaja Cg Sayuti, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid(HEM) merangkap cikgu Bahasa Melayu untuk kelas kami, mereka menerima habuan masing-masing. Berdiri di atas kerusi sepanjang kelas berlangsung.

'Padan muka!' Pandangan sinis ke wajah mereka benar-benar menandakan hati saya puas.

*******

Huuuuu.. Tiba-tiba hati ini menusuk rindu akan zaman sekolah rendah. Detik-detik awal kepulangan saya ke Kelantan. Bersekolah bersama teman-teman baru yang beraneka kerenah, hati saya sering sakit tika itu. Dan trio yang menggelarkan diri mereka DO RE MI sering menjadikan saya sebagai bahan ejekan pemuas hati mereka. Dianggotai oleh 3 orang budak lelaki, Areyzul, Asrul dan Alifee. Saya sendiri sudah lupa yang mana satu DO, RE dan MI. Masing-masing sudah mempunyai haluan sendiri. Areyzul sekarang bergelar Tentera Darat dan bakal melangsungkan perkahwinan tak lama lagi=), Asrul yang juga merupakan dua pupu saya (sebelah rumah je..heeee) pula sedang mengikuti kursus Tentera Laut dan Alifee bakal bergelar jurutera tidak lama lagi. Alhamdulillah, semuanya sudah mempunyai kehidupan yang baik walau nakal mereka tetap saya kenang;p Yang pasti, kini saya sedar...


Mereka telah memberikan kenangan manis buat saya=) Menyumbang sebahagian jasa dalam menjadikan saya seorang SAKINI yang tak mudah menangis di depan insan-insan yang bergelar pembuli.. Kalau nak tahu, cuba lah buli saya. Nescaya, ANDA AKAN DIBULI SEMULA!!!Heeee..^_^



7 comments:

Jepah said...

jepah kan selalu gak buli kiniey... hahaha

As said...

haha
skang kitorang lak main2 sejak tau pasal ni :P

candlesky said...

buat Jepah:
~tapi kini kesian lagi untuk membuli jepah=P

buat As:
~xheran dah...immune dah=P

~ MAR ~ said...

waa..patutla kak kiniey suke buli kite~ =P

candlesky said...

buat ~MAR~:
~mar yg buli akak dulu...=P

adik said...

kite kene belaja ngan kini nih!
hehe

candlesky said...

buat adik:
~boleh2...harga adik badik murah2 je...uhuuuu