Tuesday, June 9, 2009

Ok-ok...Lap balik ye..

Lama betul blog ini menyepi. Yang paling tepat, TUAN nya yang menyepi. Huuuu.. Bukan sahaja blog ini tidak dijenguk, laptop pun tidak disentuh. Ish3... Letih la katakan. Padahal, orang yang dah beranak-pinak dan bekerjaya tu pun boleh jugak luangkan masa kan? Heeee... Saya belajar sesuatu di sini. Sebenarnya MALAS... Heeeee.. Boleh sangat kalau nak bukak dan tekan-tekan. Bukannya mengadap laptop ni letih macam kat tempat kerja pun. Kecuali hari yang benar-benar tak larat nak bukak mata. Haa, yang tu bolehla dijadikan alasan. Pape pun, bukan senang rupanya kerja operator pengeluaran ni kan. Letih.... Bak kata akak kat tempat kerja saya tu,

"Belajar lah betul-betul dik. Kerja bagus-bagus, bukan macam akak ni. Dulu malas belajar." Sayu hati ni mendengarnya.

Seawal 6.40 pagi, saya sudah terpacak menunggu bas=) Awal? Dah agak lewat bagi penduduk di kota besar ni. Kadang-kadang, kalau saya lelapkan mata ini agak lewat, mulalah saya bangun ke bilik air dengan mata masih terpejam. Cakap pasal mandi pagi, serta-merta kenangan zaman yang penuh dengan kenangan yang cukup indah untuk dikenang menjengah....

Kenangan tak nak bangun pagi.....
Masa menjengah ke alam sekolah rendah, saya memang liat nak bangun pagi. Saya di Tahun 2 waktu itu. Maklumlah, saya ni kanak-kanak yang terlepas peluang untuk ke TADIKA. Huuuu. Masuk je Darjah 1, saya bersekolah Sesi Petang. Lagilah saya tak pandai nak bangun awal dinihari tiap-tiap pagi secara rutin. Nak dijadikan cerita, satu pagi ni saya memang tak nak bangun langsung. Mata langsung saya tak bukak. Biasanya, ma je yang kejut saya. Tapi, kali ni ma pun mengalah. Lalu, arwah ayah mula memainkan peranannya... Puas dengan pujukan, ayah dukung saya ke bilik air. Pijak je ke lantai bilik air, terus saya bukak mata. Tapi, dengan muka masam beserta muncung yang boleh disimpul. Huuuuu (buruk betul perangai!) Ayah mula mencebok air memandikan saya.

"Tak nak basah rambut!!! Nak mandi badan je macam akak slalu buat!!"

Saya mula menangis. Segera saya terbayangkan lagak akak yang sering mandi pagi tanpa membasahkan kepalanya. Apa lagi, kalut ribut la ayah saya. Tuala dicapai. Kepala saya terus dilap sekeringnya.

"Haaa... Dah kering dah. Kita sambung mandi. Sabun ye."

Ayah memujuk saya. Lalu, proses menyiapkan diri si anak bongsu untuk ke sekolah pun berjalan lancar... Hinggalah ke pintu pagar sekolah pada saat tangan ayah saya kucup di dalam kereta, semua kenangan itu sentiasa menjenguk hati saya. Sungguh manis...

Pengorbanan seorang ayah. Ayah terlalu memanjakan saya. Susah benar nak dengar ayah tinggikan suara pada saya dan akak (saya sempat membesar dengan akak je, kakak dan abang yang lain semua dah bekerjaya). Hinggakan saya selalu terdetik...

"Aku tak boleh nak marah anak aku kalau dia banyak songeh masa kecik. Sebab aku dulu pun memang banyak songeh. Jadi, kalau dia banyak songeh, maknanya dia memang tak ikut perangai orang lain. Perangai Mama dia...."

Tapi, harap-harap anak-anak saya nanti akan sentiasa menjadi penyejuk hati ini. Ameen=) Huuu...

8 comments:

Jepah said...

bleh la blanje jpah nnti... =p

taQi said...

ish...ni ada lagi habuk ni...
lenkali lap bersih2... :P

As said...

:D
sengoh jelah
haha
memang penat, bila balik nak masak lagi dan kemas2 rumah selain basuh baju dengan tangan :D
celik mata masak algi
haha

tapi enjoy even rasa nak quit
walla!

that was a past story

candlesky said...

buat Jepah:
~huuuu...skyjuice ok kan??

buat taQi:
~adakah itu kata2 yg didengar oleh insan bekerjaya??heeeee

buat As:
~2 xde tmbah part anak lagi..huuuuu.pape pun kngan,sume 2 dpt memberi sesuatu pada kita...learn everyday even for a simple thing=) pembelajaran sepanjang hayat...heeee

~ MAR ~ said...

wah?! akak bekerja??
best2!

Jepah said...

sky juice dan sirloin steak kat santai... ok... =)

wa said...

kenangan best bersama arwah ayah =)

candlesky said...

buat Jepah:
~sirloin steak 2 mcm kopok goreng kat pakcik cafe cf sis kan??boleh2...heeee

buat wa:
~mmg sgt manis wa..=)