Tuesday, July 14, 2009

Aik..Mana cucu aku ni???

Pulang dari lapangan terbang Subuh tadi,(menghantar Cik Sanah naik flight ke KL), kami bertiga (Cik Wa, Cik Cha dan saya) mengisi masa perjalanan dengan membuka topik kisah sekolah rendah masing-masing. Apa yang saya sedar, Wa dan Cha ketawa terbahak-bahak mendengar cerita saya. malah, si empunya cerita sendiri pun tak mampu menahan gelak. Huuuu... Begini ceritanya..

Saya ni sejak hari pertama masuk sekolah, sampailah hari terakhir bersekolah di SK Taman Selasih, memang dihantar dan diambil dengan kereta oleh ayah. Tiap-tiap hari. Memang sabar betul ayah, kan. Padahal ada je bas sekolah yang lalu depan rumah saya. Mungkin ayah nak tengok sendiri anak dia msuk pagar sekolah dan keluar dengan selamat. Atau mungkin jugak saya sendiri yang enggan naik bas sekolah. Tapi, seingat saya, tak pernah saya bangkang kata-kata ayah kalau melibatkan sekolah. Heeeee.

Jadi, pabila kembalinya ayah dijemput menghadap Yang Esa, kami pun berpindahlah ke rumah Chek (panggilan untuk atuk). Chek memang nak sangat Ma balik kampung bawak anak-anak tinggal serumah dengannya. Maka, kami pun berpindahlah ke sana. Dan sudah semestinya saya dan akak terpaksa berpindah sekolah. Dipendekkan cerita, Ma saya memang tak pandai memandu. Motosikal pun tak pandai, apatah lagi kereta. Masa tu, kereta arwah ayah pun dah dijual. Akak pergi sekolah dengan menumpang jiran yang menaiki motosikal. Saya ni pulak hanya pandai naik basikal BMX yang ada roda kecik kat belakang. Pendek kata, saya memang tak pandai naik basikal lagi waktu itu. Yelah, masa kat Gombak, manalah kami diberi pas untuk keluar meronda-ronda di luar rumah. Naik basikal pun dalam rumah je. Kesian kan?? Huuuu. Jadi, saya yang tak pandai naik basikal ni terpaksalah dihantar ke sekolah dengan menaiki motor. Siapa yang jadi tukang hantarnya? Tak lain dan tak bukan, Chek la... Masa tu, rasa seronok sangat. Yela, dapat naik motosikal. Selama saya bersekolah, mana pernah dapat naik kenderaan yang ada 'penghawa dingin semulajadi' tu. Jarak sekolah saya lebih kurang 3km. Jauh jugak la kalau jalan kaki kan??

Hari pertama, Chek pun hidupkan enjin motor tu.

"Cepat, dik!"

Saya pun tergopoh-gapah la berlari turun tangga rumah. Tangan Ma saya salami.

"Peluk pinggang Chek tu erat-erat tau."

Pesan Ma. Risau benar. Yelah, mana pernah anaknya sorang ni naik motosikal. Saya pun naiklah dengan penuh hati-hati.

'Bismillahirrahmanirrahhim.... Janganlah aku jatuh nanti.' Bisik saya dalam hati.

Sekolah saya pada waktu itu betul-betul kat tepi jalan raya. Sebelum sampai ke sekolah, kami terpaksa keluar dari simpang. Yela kan, kampung... Nak dijadikan cerita, masa nak melintas jalan raya keluar dari simpang tersebut, Chek pun berhentikanlah motorsikal yang kami naiki . Memang lah kena berhenti kan, kalau tak macam mana nak lintas jalan. Memang dah undang-undang jalan raya kena berhenti di persimpangan. Mana boleh main redah je kan? Simpang ni pulak dekat je dengan sekolah. Kiranya, dari simpang saya dah dapat tengok sekolah tu. Kebetulan, pagi tu jalan raya sibuk sangat. Jadi, lama lah Chek berhenti kat selekoh tu. Dalam hati saya dah terdetik...

'Kenapa Chek berhenti lama sangat ni? Agaknya dia hantar sampai sini je kot.'

Lalu, dengan naif nya saya pun turun dari motor. Kebetulan, masa tu jugak lah jalan raya lengang dan Chek melintas untuk ke seberang. Chek terus pulas minyak tanpa toleh ke belakang. Bayangkan macam mana saya terkulat-kulat tercengang melihat Chek berlalu.

"Chek!!!" Teriak saya.

Masakan Chek boleh dengar jeritan saya yang dah jauh ke belakang kan? Saya terus melintas. Kalau bab lintas jalan, saya memang dah pro sebab masa kat KL slalu jalan sibuk kan.. Dan Chek saya pulak, sesampainya di depan pagar sekolah... Punyela terkejut! Yelah, cucu yang diboncengnya dah hilang!! Saya yang kat belakang berlari-lari supaya cepat sampai. Tak sanggup saya lihat Chek yang dah dimamah usia tu pucat menahan debar di dada.

"Ada nampak cucu Pok Teh tak??" Tanya Chek pada sorang budak yang baru sampai.

"Tu.." Jari telunjuknya dihalakan pada saya yang termengah-mengah berlari menuju ke arah Chek.

Chek apa lagi.. Mengurut dada menahan lega.

"Kenapa turun cepat sgt?"

"Adik ingatkan Chek nak brenti tempat tadi je. Adik pun turun la. Adik panggil Chek, Chek tak dengar."

Chek hanya tersenyum. Namun, masih tergambar raut cemas di wajahnya.

Usai mengucup tangan Chek, saya pun masuk ke dalam pagar sekolah...=) Sungguh manis kenangan dengan arwah Chek. Insan yang meninggalkan saya saat diri ini sedang bergelut dengan Percubaan SPM di SESTER. Ketika itu, kertas Matematik Tambahan. Dan saya tak dapat mengucup dahi Chek buat kali terakhir. Tapi, saya redha. Doa dari seorang cucu insyaAllah akan dapat dijadikan bekalan buatnya. Insan yang memberi kasih sayang seorang ayah sehinggalah dirinya meninggalkan alam sementara ini... Al-Fatihah buat arwah Chek, Salleh bin Wachik..


~Pengajaran yang terselit:
1. Buat golongan Hawa, marilah kita sama-sama belajar memandu dan mendapatkan lesen... Huuu.. Bukan apa, agak susah kalau wanita tak tahu memandu. Berdikari tu penting kan? Macam Ma saya, dia pernah belajar memandu dulu. Tapi, sebab fobia bila satu ketika melihat dengan mata sendiri kemalangan maut, dia terus berhenti.

2. Bertanya sebelum membuat sesuatu perkara. Betul ke salah?? Macam saya tadi, suka-suki main turun je dari motor tu. Kalau ye pun confuse, tanya la dulu Chek tu kan? Heeee


*Kalau ada yang perasan, nama arwah ayah sama dengan arwah Chek.. SALLEH..=) Cuma bin yang lain. Ayah=Salleh bin Awang dan Chek=Salleh bin Wachik... heeee.. Unik kan??

8 comments:

As said...

kini pernah cite ni time kat selekoh nak masuk umah kini dulu :D

p/s: patutlaaa sampai terlajak terlepas simang nak masuk kampus, duk nyembang pasal ni. Haha

candlesky said...

buat As:
~cite kat tempat kejadian lagi real kan??huuu

wahahahaha....
2 salah driver..kan Wa??hik3...
jgn marah, Cha... (peace!);p

someone to be :) said...

hehe...
mmg lucu la kiniey...
:D

candlesky said...

buat someone to be:)
~lucu kan??smpai sekarang kini mesti senyum sorg2 kl ingat memori 2...huuuu

~ MAR ~ said...

comey nye kak kini..
mesti akak kecik sgt, xsdar pn akak dh trun motor..
hehe..

candlesky said...

buat ~MAR~
~mmg pun..akak slim je dulu...
huuuu..xmacam skrg...

wa said...

kini,kite sokong awk! hehe
memang sangat kelaka
kalau cite lagi,boleh ketawe lg kot hehe

candlesky said...

buat wa:
~uhuuuu..ketawa dlm kerinduan..