Sunday, August 8, 2010

Pemenang sejati

"Pada kamu, apakah maksud pemenang pertarungan?"
"Orang yang tidak mampu dikalahkan oleh orang lain." jawab mereka.
Nabi saw bersabda: " Pemenang pertarungan yang sebenarnya ialah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah. " (Riwayat Muslim)


Saya mencari insan yang tak cepat marah untuk dijadikan teman hidup. Sebab saya sangat tak boleh nak berdepan dengan orang yang mudah marah. Nak tegur, tegurlah. Kecil tapak tangan, bandar Pasir Puteh saya tadahkan [hiks]. Saya sangat alu-alukan. Tapi bukan teguran dengan kemarahan. Tengkingan adalah bukan sekali-kali elemen yang membesarkan saya. Sama ada Ma, mahupun Ayah.

P/s : Jangan menjadi hamba nafsu amarah. Sekian.

4 comments:

Nadirah said...

Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya mengenai sifat marah:

1. Wahai anakku, sekiranya ibubapa mu marah kepadamu kerana kesilapan yang telah kamu lakukan, maka kemarahan ibubapamu adalah seperti baja untuk menyuburkan tanam-tanaman.

2. Wahai anakku, jika kamu mahu mencari kawan sejati, maka ujilah dia terlebih dahulu dengan berpura pura membuatkan dia marah padamu. Sekiranya dalam kemarahan itu dia masih mahu menasihati dan menginsafkan kamu, maka bolehlah kamu mengambil dia sebagai kawan. Jika berlaku sebaliknya maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

~candlesky~ said...

thanks a lot kak :) cyg akak!! ^^,

As said...

haah. memang terus running heart beat kalau orang marah2. lembik lutu patik. heh

~candlesky~ said...

betul!! kan dah ada penyokong..huuu..mmg xde pun nampak kehandalan n kegagahan pada tengkingan itu kan..